Lokal Spar får internationalt besøg
Det danske martsvejr viser sig med sol fra en forårsblå himmel fra sin allerbedste side, da tre topchefer fra Spar International, adm. dir. Tobias Wasmuht, projektdirektør Niels Dekkers og globalt ansvarlig for Spars internationale brand, Gary Harris, lander i Billund Lufthavn.
[caption id="attachment_58835" align="aligncenter" width="2000"] Fra venstre globalt ansvarlig for Spars internationale brand, Gary Harris, Spars sortimentschef Finn Christiansen, der viser rundt, adm. dir. i Spar International Tobias Wasmuht, projektdirektør i Spar International Niels Dekkers, koncept- og udviklingsdirektør i Sapr Danmark, Martin Jöhncke og med ryggen til konceptudvikler Camilla Ammitzbøll.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
Målet er midtjyske Ejstrupholm, hvor Spar Danmark for nylig har indrettet sin nyeste testbutik.
Turen har ikke været forgæves: Tobias Wasmuht er imponeret.
- Butikken har et meget stærkt udtryk. Den rammer lige ned i den moderne europæers behov. Det er tydeligt, at der er en passion – ikke mindst i afdelingerne med bageri, mad og vin, siger Tobias Wasmuht, der straks - og på engelsk - sender sine komplimenter videre ind i slagterafdelingens produktionsområde.
Allermest duperet er han nemlig over convenienceafdelingen, som i det nye, danske Spar-koncept hedder SparTid.
- Jeg er kommet i Danmark rent professionelt i 17 år. I år 2000 snakkede vi om, hvorvidt der var basis for, at convenience ville udvikle sig i Danmark. Det er en dejlig overraskelse at se, hvilken central placering det nu har fået i denne butik, siger Tobias Wasmuht.
Et stort ønske at være testbutik
Ejer af butikken er købmand René Andersen, der for 12 år siden overtog en 280 kvm. stor butik. Fredag den 27. januar åbnede han Spars testbutik, der efter adskillige ud- og om-bygninger nu har et salsareal på 645 kvm.
- Vi har fået en flot butik, siger kunderne. Og når de er glade, er jeg det også. Vores omsætning ligger nu på den gode side af indeks 100, og indtjeningen følger med, siger købmanden, der i 2016 nåede en omsætning på 30 mio. kr. inkl. moms i byen, der har 1700 indbyggere – og en Dagli’Brugs som konkurrent.
- Jeg har længe rakt hånden i vejret, når kædens søgte købmænd, der ville teste nyt. Jeg er typen, der løber rundt om bordet, når der ikke sker noget, smiler René Andersen, der dog ikke er synligt berørt over det fine besøg.
- Men det er da fedt, at folk fra Spar International kommer. En cadeau til det, vi gør, siger han og tilføjer, at det butikken tester, virker.
- Vi taber lidt på nonfood, men vinder på fødevarer, som vi satser på. Jeg tror på, at con-venience er fremtiden, sige René Andersen, der driver butikken sammen med sin hustru Pia.
En legeplads for udviklere
Rundt omkring i butikken står bærende søjler, som godt kan være lidt i vejen for det store overblik. Men konceptudvikler i Købmandshuset, Camilla Ammitzbøll, har udnyttet dem til den navigation, der er afgørende i en moderne daglig-varebutik: ”Rødvin”, står der skrevet med kridt på en søjle, der har fået en sort tavlebelægning – og med en pil i den anden retning står: ”bøffer”.
Det er også hende, der har opfundet de navigationsskilte, der hænger på baldakinerne. De er magnetiske, så butikken let kan ommøblere afdelingerne.
- Butikken her er min legeplads. Købmandsparret skulle lige se mig an, men siden har de givet mig en åben invitation. De er villige til at afprøve alt, siger Camilla Ammitzbøll.
Til at betale
Navigationen er måske lidt mindre nødvendig i Spars nye koncept. En gennemgående ting er nemlig, at varerne i meget høj grad er samlet efter kategorier. Blandt andet er der i af-delingen med drikkevarer et lille køleskab, hvor de juicevarianter, der normalt er på køl sammen med mælken, er.
- Det handler hele tiden om at gøre det hurtige indkøb lettere for kunden, siger koncept- og udviklingsdirektør Martin Jöhncke.
Og i modsætning til tidligere er kædens spaceplan ikke længere bare et tilbud.
- Tidligere har kun seks ud af ti købmænd fulgt kædens spaceplan. Men i fremtiden gælder det alle. Vores erfaring er faktisk også, at det øger både omsætning, avance og størrelsen af kundekurven, når butikkerne følger vores plan, siger Martin Jöhncke.
Til gengæld har Spars bagland gjort en dyd ud af, at en købmand kan bygge om til det nye koncept uden at skulle sætte sig i en kæmpe gæld.
- Det er vigtigt for os at vise respekt for købmandens penge. Tjener han ikke nok per kvadratmeter, er det vigtigere at øge salget på de kvadratmeter, han har, end at øge pladsen. En af de vigtigste ting, vi har gjort her i Ejstrupholm, er, at vi har fået René overbevist om, at han ikke behøvede flere kvadratmeter, siger Martin Jöhncke.