Sådan tackler vi elregningen - ny serie: Let-Køb trodser energikrisen

Dagrofa 10. nov 2022 - 6 min læsetid
This describes the image
Købmand Lars Jensen Christholt, Let-Køb Skottegården, har investeret i ny grøntkøler for at spare på el-regningen. Foto: Flemming Effersøe
  • Købmand Lars Jensen Christholt tager selv sin bid af inflationen og den stigende elregning.

El-regningen tager nu for første gang en større procentuel bid af omsætningen end huslejen i Let-Køb Skottegården i Kastrup. Sådan slutter 2022, hvis ikke elpriserne falder drastisk i årets sidste måneder.

Købmand Lars Jensen Christholt, 62 år, har aldrig oplevet noget lignende. Sammen med sin 11 år yngre hustru Michala har han siden 2004 stået i spidsen for den lokalt forankrede købmandsbutik i Danmarks ældste ikke overbyggede indkøbscenter fra 1954.

This describes the image

Men det tager ikke modet fra købmandsægteparret og butikkens hold af medarbejdere, som er en bredt sammensat flok af seniorer, fleksjobbere, flygtninge, elever og ungarbejdere. Det gamle butiksanlæg kræver mange hænder. Og lønprocenten ligger derfor i den høje ende, hvad der også presser indtjeningen. 

Regningen til el er indtil videre to og en halv gange større end normalt. Flere tiltag for at spare på energien er allerede gennemført. Og et større projekt med varmegenindvinding fra de kompressorer, som driver en stor del af butikkens 15 forskellige køle- og frostmøbler, er i støbeskeen.

Det er en energikonsulent fra KFI Erhvervsdrivende Fond, som har beregnet, at det vil kunne betale sig for købmanden at sende varmen fra kælderrummet ind i butikken ovenpå i stedet for at bruge penge på suge overskudsvarmen ud i den fri luft. Især om vinteren er butikken i det dårligt isolerede center fra 1950´erne koldt og dyrt at varme op. 

Flere af butikkens punktkølere, der kører uden om det store kompressoranlæg, har fået installeret timer, så temperaturen automatisk sænkes om natten, hvis varerne ikke er omfattet af krav til temperaturer. Det kan f.eks. være kolde øl og vand.

I butikkens vindfang står et helt nyt grøntskab med låger. Det giver også mærkbart mindre strømforbrug. På sigt overvejer købmanden også at investere i nye køle og frysemøbler. Men usikkerhed om fremtidens energiregning og mindre end 10 år til et generationsskifte vanskeliggør kalkulen.

Imidlertid står KFI Erhvervsdrivende Fond klar i kulissen til at se på mulighederne for at give købmanden et energilån til nyt inventar. Også grossisten Dagrofa er i tæt dialog med købmanden.

Sparer ikke på led-lyset

På et område tøver købmanden med at spare på strømmen. Butikken er dyb, smal og mørk. Her er elektrisk lys helt afgørende for at skabe en tryg atmosfære – ikke mindst bagest i butikken, hvor der er en større separat legetøjsafdeling.  Og samtidig skal lyset forebygge tyverier.

Da Lars Jensen Christholt for snart 10 år siden blev erhvervskunde i andelskassen Fælleskassen, der er baseret på et idégrundlag om bæredygtig økonom, blev alt lyset i butikken udskiftet til led-lamper.

- Det var i kølvandet på finanskrisen, og bankerne stod ikke ligefrem i kø for at låne penge til den lille købmand. Men jeg fik en god aftale med Fælleskassen og har gennem tre år været med i bankens repræsentantskab, hvor jeg har været med til at uddele en del af overskuddet til grøn omstilling og sociale formål, siger Lars Jensen Christholt.

Blomster, garn, legetøj og vareture

Omsætningen vil ved årets udgang formentlig være en million kr. højere end året før. Og det er ikke kun inflationen og dermed prisstigninger, som skubber til omsætningen. Let-Køb Skottegården får både flere kunder og øger kundens kurv.

Ikke mindst blomster, legetøj og spotvarer som garnnøgler bidrager til øget omsætning. Det er Michalas domæne, mens Lars har ansvaret for driften af pakkeudlevering og vareture, som også giver omsætning og fastholder kunder i et område, hvor kunderne ikke har langt til discountbutikker, supermarkeder og varehuse.

Alligevel er bruttoavancen under pres. Ikke bare fra energi, løn og husleje. Han har også valgt selv at tage sin del af inflationsregningen. Det er med fuldt overlæg, at købmanden på en varekategori som mælk har valgt ikke at sende hele prisstigningen videre til kunderne.

- Vores store legetøjsafdeling har været med til at få flere børnefamilier ind i butikken. Og de er storforbrugere af mælk. De er gode kunder, og dem vil vi gerne beholde. Ligeledes er vores mange vareture til ældre og udsatte borgere med til at lægge en god bund under omsætningen, siger Lars Jensen Christholt.

Han har valgt at gøre varebestillinger så enkelt og fleksibelt som muligt. Man kan ringe, få varerne leveret og sat regningen på en konto eller bestille online og betale med betalingskort eller mobilepay ved bestilling eller levering.

Nomineret til årets købmand

Let-Køb i Skottegården vil med sit butiksformat normalt være at finde i mindre lokalsamfund i provinsen. Men Lars Jensen Christholt har som købmand i Københavns nærhed fundet sig godt til rette i en kæde med stor frihed til lokal markedsføring og lokal tilpasning af sortiment.

- Hele området omkring Skottegården er på en måde som en landsby, hvor vi kender mange af vores kunder. Her i butikken kommer alle kunder lige fra borgmesteren over præsten til den hjemløse, siger Lars Jensen Christholt, der – udover en køler til madspild – giver en særlig madhjælp til nogle af de mest sociale udsatte, som får reserveret kød eller øl til en god pris, hvis det er ved at løbe på dato.

Rygtet om den særegne butik nåede under coronaåret til Dagrofas topchef Tomas Pietrangeli, som tog turen fra hovedkontoret i Ringsted til Skottegården på Amager for at optage en video, der blev bragt i forbindelse med koncernens årsmøde for købmændene i Let-Køb.

Ved det kommende årsmøde i november er Lars Jensen Christholt nomineret til titlen som ”Årets købmand”.

This describes the image


Lars Jensen Christholt har flere steder i butikken opsat timere, der slukker for strømmen om natten. Her er det ved el-udtaget i loftet over vand- og ølkøleren.

 

This describes the image

Kompressorrummet udvikler så meget overskudsvarme, at det har været nødvendigt at installere ekstra udsugning for at trække varmen ud. Nu overvejer købmanden i stedet at bruges det som opvarmning af butikken om vinteren.

This describes the image

 

Fra venstre ses salgsleder Kim Jørgensen, Frugt og Grønt, købmand Lars Jensen Christholt og den pensionerede købmand Per Christensen.

 

This describes the image

Sådan tackler vi elregningen

Dagligvarehandlen vender i de kommende uge energikrisen på hovedet og taler med købmænd, uddelere og butikschefer, der bygger vindmøller i strid modvind og sætter solceller op og meget mere.

Uden lokal og loyal opbakning står mange mindre butikker i en overlevelseskrise på grund af tårnhøje elregninger og inflation, der får kunderne til at handle mere discount og på tilbud.

Den tidligere regering har bebudet en økonomisk håndsrækning til de mindre butikker.

Men det er også i krisetider, at købmandskabet viser sit sande ansigt og mobiliserer kreativitet og modstandskraft. 

Dagligvarehandlens mission er at dele viden og inspiration. Så kom med ombord i vores nye serie og læs, hvordan dine kolleger i dagligvarehandlen tackler elregningen.

Vi lægger ud med et besøg hos købmand Lars Christholt Jensen i Let-Køb Skottegården i Kastrup på Amager.

Normalt giver vi kun adgang til vores artikler til abonnenter og annoncører. Men den nye artikelserie er uden lås, for vi ønsker, at historierne om det gode købmandskab rammer den brede offentlighed.

Best practice er for os alle.
 


 

Opdateret 10. nov 2022