Laveste fællesnævner bliver udfordret
Danmark er et velfærdsland. Det tænker jeg på - indimellem.
Som da jeg i går krydsede en dobbeltsporet cykelsti ude på bøhlandet. Når jeg læser i avisen om bycykler til titusindvis af kroner. Samt de gange jeg svinger kurven rundt i en dansk dagligvarebutik.
For papkasserne i discountbutikkerne er for længst røget ud, og selv de mest prisbillige dagligvarekæder er begyndt at konkurrere på både gourmetkød og på at sælge madvarer fra lokale avlere.
Og efter flere gang at have hørt kloge hove
der argumentere for, at danskerne ikke vil
købe (betale for) frisk fisk, så er de nu at finde i enhver køledisk og salget er steget
over 60 procent, skriver Dansk Handelsblad.
Laveste fællesnævner bliver altså oftere
udfordret, og det et godt for de fleste i han
delen.
Nu kan den nye købmandskæde, Meny, være med til at skubbe videre på denne udvikling, så handelen ikke længere kun forsøger at kapre kunder ud fra laveste parametre, om det så er prisen på en sandkage.
Meny kan lægge erfaring ind i jagten på de købedygtige kunder, som er mindre interesseret i prisen på en sandkage, for denne type kunder køber faktisk sjældent sandkage. Det skulle da lige være en sjælden gang, hvor der skal noget helt basalt til de økologiske blåbær og skyr, der allerede er lagt i kurven.
Denne type kunder fravælger din butik, hvis du ikke har sojamælk, lactosefri mælk, rigtigt fuldkornsbrød samt produkter uden sukker, men som ikke er erstattet med almindelige sødemidler, men helst med Stevia.
Og kunden til lactosefri mælk kan oftest tåle både sukker og lactose. Der er bare ingen grund til at få det. Så hellere betale dobbelt så meget for en liter mælk, som smager af det samme, men koster det dobbelte.
Meny satser på, at tiden er kommet, så en større del af danskerne vil vælge de gode og dyrere råvarer. Lidt samme mål, som især Peter Høgsted er gået efter, og hvor fødevareminister Dan Jørgensen (S) synger med.
Mange arbejder dog på at løfte barren også i private label, hvor der førhen ofte kun blev konkurreret ud fra laveste fællesnævner, så der efterhånden kun var hvedemel, sukker og tilsætningsstoffer tilbage i kagen.
Nu tages et skridt hen ad trosretningen, at danskerne godt vil betale for kvalitet. For på denne avis´ udgivelsesdag, lørdag den 2. maj, kan du for første gang se (de første 40) Meny butikker åbne op. De 40 åbner i dag i Storkøbenhavn. Derefter breder kæden sig til det øvrige Sjælland, til Fyn og derefter i Jylland.
Om det bliver et stort skridt. Eller et mindre på vejen mod bedre madkvalitet, tør jeg ikke slå fast, for jeg har kun set skilte blive pillet ned og gået rundt i enkelte prøvebutikker, men det ser absolut lovende ud.
Jo flere skridt, handelen tager i denne
retning, jo bedre bliver vores generelle fødevarekvalitet. Det vil i højere grad være dagligvarebranchens fortjeneste end Dan Jørgensens. Nu mangler vi blot den kampagne, der løfter kundernes indsigt i, at de første 20 kroner på eksempelvis en bøf er brugt på transport, moms og basal produktion. Der kan kunden ikke forvente kvalitet. Men de næste 20 kroner kan give et ret markant løft i kvaliteten. Det samme gælder en masse andre fødevarer og ikke mindst vin. Hvis du ikke tror, der er mange kunder, der godt vil betale for kvalitet, så prøv at stille dig i kø foran Perchs tehandel, hvor kunderne betaler 45-145 kr. for 100 gram te. Eller din lokale helsekostpusher, hvor jeg ofte kommer af med både 700-800 kroner for en poses varer. Cirka tre gange den gennemsnitlige kurv i min lokale dagligvarebutik.
Så pengene er der. Spørgsmålet er, hvor mange af disse kunder, der vil slå sig løs - udenfor de store byer. I øvrigt mener jeg, at butikkerne skal gøre mere ud af måltidsløsninger, men det har jeg sagt i mange år,
men som med fisken, så kan det være, det
først er nu, at tiden er moden.