Kursskifte: Meny øger sit fokus på pris

Dagrofa 4. aug 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Fra i morgen lørdag den 5. august vil mindst 500 varer på hylderne i Meny-kædens butikker være mærket DiscountMatch.

Det er hverdagsvarer, som skal matche tilsvarende varer i discountkæderne, og som dermed skal lokke en bredere kreds af kunder ind i Meny og væk fra de rendyrkede discountbutikker, skriver Helsingør Dagblad.

Meny har fra begyndelsen forsøgt at skabe et image som kæden, der alene havde fokus på smag. De ansatte i butikken fik samtidig betegnelsen "madarbejdere".

Den tidligere direktør Jørgen Nielsen lovede i sin tid Meny-købmændene, at konceptet ville give dem flercifrede vækstprocenter på omsætningen. Men noget tyder altså på, at den nuværende direktør Kenneth Pedersen har indset, at et fokus på prisen også er nødvendigt.

Han har tidligere stået i spidsen for SuperBrugsen, der fører Coops discountserie X-tra.

Dansk Handelsblad kunne før sommerferien afsløre, at knap halvdelen af de selvstændige købmænd i Meny havde røde tal på bundlinjen i de senest offentliggjorte regnskaber.

Nogle af dem har millionunderskud på driften, og for nogle få har de røde tal på bundlinjen spist egenkapitalen op eller tæret kraftigt på den.

Kenneth Pedersen sagde den gang til Dansk Handelsblad:

– Der er ingen tvivl om, at nogle butikker i Meny – ligesom det gør sig gældende i andre detailkæder – er særligt hårdt ramt af et faldende dagligvaremarked og intens konkurrence. Det sætter indtjeningen i disse butikker under pres, hvilket vi selvfølgelig er meget opmærksomme på.

Og nu skal DiscountMatch altså være med til at skaffe Meny-købmændene en større markedsandel.

Det er endnu ikke lykkedes at få en kommentar til det, der ligner et kursskiftet, fra kædedirektør Kenneth Pedersen.

Opdateret 10. nov 2020