Kunderne fylder mere i kurven i Kiwis testbutik
Et stort og åbent område med ferskvarer er det første, der møder kunderne i Kiwi i Løsning.
Butikken er en af kædens testbutikker, der har afprøvet det nye koncept, som skal være implementeret i alle kædens butikker, inden sommeren er ovre.
- Den nye trend for discountbutikker er at samle alle ferskvarerne, så kunderne kan få alt til et måltid på samme sted i butikken. Den trend følger vi selvfølgelig også, siger kædedirektør for Dagrofas discountkæde, Carsten Hansen.
[caption id="attachment_51898" align="aligncenter" width="1288"] Kædedirektør for Kiwi, Carsten Hansen.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
Ombygningen har for en del af kædens butikker betydet, at flaskerummet med flaskeautomaten, der har stået lige inden for døren, er blevet fjernet. Således også i Løsning. Det har skabt lys og plads.
- Vi har fået plads til at trække kølere med kød op foran, og når kunden har valgt kød og grønt, er det øvrige tilbehør på reolerne lige ved siden af. Vi har samtidig gjort de to ydergange meget bredere, siger direktøren og bliver suppleret af butikschef Allan Bülow:
- Før ombygningen følte vi os lidt som en stor kiosk. Alt var presset sammen, og børnehaver, dagplejemødre eller folk i kørestole kunne ikke komme rundt. Nu står folk på gangene og snakker sammen, og vi føler, at vi næsten har fået plads som i et hypermarked.
Ved afslutningen af grøntafdelingen begynder rækken af skabskølere med pålæg, der ligesom alle kølegondoler nu har fået låg.
- Salget af kød, pålæg og frugt og grønt er steget med mellem 30 og 50 procent, siger Allan Bülow, der har været butikschef siden april 2015.
Forventer mindre kassation
I kædens testbutikker er det gennemsnitlige køb steget med 10 pct., og totalvæksten ligger 10 procentpoint over væksten i kædens andre butikker.
- Vi forventer ikke, at vi vil få en vækst, der er så meget højere end kædens ”normale” vækst i alle butikker, når de bliver bygget om. Men det nye koncept vil sammen med et ændret varesortiment og vores nye it-system, der blandt andet giver butikkerne automatisk varebestilling, øge salgsvæksten og bruttoavancen og nedsætte mængden af kasserede varer, siger Carsten Hansen.
Da kæden åbnede sin første butik i 2008, var reolerne mindst to meter høje, og på de øverste hylder stod papkasser fra leverandørerne – med og uden varer. Siden har kæden taget højden af hylderne og fjernet kasserne.
Nu dækker grå baldakiner med grøn skrift de hvide vægge over reolerne. Det skal skabe stemning.
- Vi har meget bevidst valgt, at baldakinerne ikke skal være fyldt med farvestrålende billeder af mad og andre varer. De får butikken til at ligne et supermarked, og det er vi ikke, siger Carsten Hansen med et smil.
Discount med omtanke
I stedet er der forskellige udsagn på baldakinerne: ”I Kiwi elsker vi økologi og finder hele tiden nye, spændende varer til dig” eller ”I Kiwi synes vi, det er sund fornuft at købe Nøglehulsprodukter” står der eksempelvis. Alle udsagn slutter med ”Det er discount med omtanke.”
- Den grønne skrift og teksten skal understrege det, vi står for. Vi vil være kendt som Danmarks sundeste discountkæde og differentiere os fra de andre discountkæder med blandt andet flere danske ferskvarer og mere økologi, siger Carsten Hansen og tilføjer, at planen er, at kæden skal certificeres som den første svanemærkede kæde.
- Vi afventer de nye regler, der betyder, at man kan blive certificeret på kædeplan, og så skal vi finde ud, hvad der skal til for os, og hvad vores butikker kan leve op til med de ændringer, vi har foretaget nu, siger Carsten Hansen.
Lige nu er Kiwi den eneste dagligvarekæde i Danmark, der får svanemærket alle nye butikker.
Mere økologi
I en periode fik alle kunder med Kiwi-kort 10 pct. på økologi, en ordning, som kæden valgte at fjerne i efteråret 2015.
- I stedet indførte vi tilbud på økologi, der betyder, at vi behandler økologi på samme måde som alle andre varekategorier - med rigtig skarpe tilbud, og prisen kan derfor ligge under den konventionelle vare. Vi sælger rigtigt meget økologi, og det er blandt andet inden for økologi, vi vil udvide vores sortiment, siger Carsten Hansen.
Derudover vil Kiwi udvide sit samarbejde med mindre producenter, som sammen med kæden skal udvikle nye, danske ferskvareprodukter.
I bunden af butikken er sammen med blandt andet frostgondoler og mejerivarer også det spotmarked, som Kiwi indførte for et år siden. Det har fået lidt mindre plads.
- Vi må konstatere, at vi lagde for hårdt ud. Blandt andet med for høje prispunkter. Vi havde varer til 100 og 150 kroner. Det er ikke det, kunderne vil have. Derfor har vi i dag færre og billigere varer i vores spotmarked, der går rigtigt godt. Det er den store udskiftning af spændende og aktuelle varer, der trækker kunder i butikken, siger Carsten Hansen.
Lige før kasserne, efter bland-selv-slikket, er der i dag en tom plads i Løsning. Der skal kædens nye impulskøler med sunde alternativer stå.
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvbnlpbmRyZXR0ZXQtS2l3aS00LmpwZyIsInRpdGxlIjoibnlpbmRyZXR0ZXQgS2l3aSAgKDQpIiwiY2FwdGlvbiI6IkFya2l2Zm90bzogSGVsbGUtS2FyaW4gSGVsc3RyYW5kIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwvbnlpbmRyZXR0ZXQtS2l3aS0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoibnlpbmRyZXR0ZXQgS2l3aSAgKDEpIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva3dpLWxcdTAwZjhzbmluZ19oa2gtOS5qcGciLCJ0aXRsZSI6Imt3aSBsXHUwMGY4c25pbmdfaGtoICg5KSIsImNhcHRpb24iOiIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aV9sXHUwMGY4c25pbmdfc3BvdC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Imtpd2lfbFx1MDBmOHNuaW5nX3Nwb3QiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aV9idXRpa3NjaGVmLUFsbGFuLUJcdTAwZmNsb3ctb2ctc291c2NoZWZfYnJvZGVyZW4tQnJpYW4tSGVkZWdhYXJkX2hraC0zLmpwZyIsInRpdGxlIjoia2l3aV9idXRpa3NjaGVmIEFsbGFuIEJcdTAwZmNsb3cgb2cgc291c2NoZWZfYnJvZGVyZW4gQnJpYW4gSGVkZWdhYXJkX2hraCAoMykiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aV9idXRpa3NjaGVmLUFsbGFuLUJcdTAwZmNsb3ctb2ctc291c2NoZWZfYnJvZGVyZW4tQnJpYW4tSGVkZWdhYXJkX2hraC0yLmpwZyIsInRpdGxlIjoia2l3aV9idXRpa3NjaGVmIEFsbGFuIEJcdTAwZmNsb3cgb2cgc291c2NoZWZfYnJvZGVyZW4gQnJpYW4gSGVkZWdhYXJkX2hraCAoMikiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aS1sXHUwMGY4c25pbmdfaGtoLTguanBnIiwidGl0bGUiOiJraXdpIGxcdTAwZjhzbmluZ19oa2ggKDgpIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aS1sXHUwMGY4c25pbmdfaGtoLTUuanBnIiwidGl0bGUiOiJraXdpIGxcdTAwZjhzbmluZ19oa2ggKDUpIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE2XC8wNlwva2l3aS1sXHUwMGY4c25pbmdfaGtoLTEuanBnIiwidGl0bGUiOiJraXdpIGxcdTAwZjhzbmluZ19oa2ggKDEpIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]