Kundens indkøb bestemmer rabatten
Supermarkedskæden Meny introducerer med lanceringen af sit nye fordelsprogram en ny måde at give rabat på dagligvarer. Med fordelsprogrammet er det ikke kampagneaftaler med leverandørerne, der styrer rabatterne, men derimod kundernes indkøbsadfærd.
Med introduktionen i søndags af fordelsprogrammet ændrer Meny samtidig måden, branchen traditionelt bruger kampagner og tilbud.
– Vi gør fundamentalt op med de principper, der har drevet dagligvarehandlen i årtier. Det nyskabende er, at kunden får personlige rabatter på de varer, de køber flest af. Vi tager ikke afsæt i aftaler, vi har lavet med leverandørerne, men hvad kunden synes er gode tilbud, siger marketing- og onlinedirektør i Meny, Christian Higraff.
Traditionelt aftaler en kæden og dens leverandører kampagner og rabatter, som kæden præsenterer i tilbudsavisen og i butikkerne. Alle kunderne får de samme tilbud, og målet er, at rabatterne skal få kunderne til at købe flere af varerne.
Meny gør med sit fordelsprogram tingene omvendt. Her er det kundernes indkøb, der afgør, hvilke varer kunderne vil få tilbud på, og hvor stor rabatten bliver.
– Vi forstyrrer ikke forbrugerne med en masse unødige tilbud, siger Christian Higraff.
Fleksible rabatter
Han forklarer, at fordelsprogrammet er fleksibelt, så rabatten til kunden kan gælde i forskellige perioder – f.eks. en enkelt dag, en uge eller i en længere periode.
Det nye fordelsprogram bliver et supplement til den traditionelle tilbudsavis, som Meny fortsat vil udgive. Stadig flere forbrugere siger imidlertid nej til at modtage tilbudsavisen, men med fordelsprogrammet vil Meny få flere kunder til at handle oftere i butikkerne.
– Selv om stadig flere siger nej til tilbudsaviserne især i storbyerne, skal vi ikke glemme, at der fortsat er mange forbrugere, som gerne vil læse tilbudsaviserne. Meny supplerer så tilbudsvisen med en ny måde at handle på, siger Christian Higraff.
Af Henrik Denman
Foto: John Ehbrecht