Købmandskæder tester nethandel
Det er godt 20 år siden, at de første købmandskæder forsøgte sig med nethandel – det var dels den sjællandske supermarkedskæde ISO, dels kæden Favør, der senere fusionerede med SuperBest. Begge gav op efter få år.
Ti år efter gjorde SuperBest-kæden et forsøg, der varede ca. fem år.
Nu er tiden dog mere moden, og med et helt andet koncept, der tager udgangspunkt i de enkelte butikker, er de første Spar- og Min Købmand-butikker i gang med at teste en onlineplatform.
- Fire ud af fem købmænd bringer i forvejen varer ud, og det er der, vi har taget udgangspunktet. Vi vil ikke bygge noget op, som vi så skal have købmændene til at implementere bagefter, siger kædedirektør for Spar, Min Købmand og LetKøb, Richo Boss.
I stedet tilbyder Dagrofa en onlineplatform, hvor kunderne kan bestille varer, og når kunden går ind på websitet, vil hun se sin lokale butik med de varer, den lokale købmand har, og til de lokale priser.
- I øjeblikket tester ti købmænd platformen, og de skal alle komme med input til, hvordan den endelige platform skal være. De næste 30 butikker har meldt sig til at være med i næste rul, siger Richo Boss.
Han tilføjer, at den nye onlineplatform er skabt med støtte fra KFI Erhvervsdrivende Fond, og at den bliver tilgængelig for alle Dagrofas kæder; Spar, Min Købmand, Let-Køb samt Meny.
- Det er frivilligt for købmændene at deltage, og de kan også selv vælge, om varerne skal leveres, eller om onlinedelen alene skal være en bestil og hent-ordning, siger kædedirektøren.
De første butikker er online i uge 2, mens de næste kommer på i årets andet kvartal.