Købmandens personlige turnaround giver bonus på bundlinjen

Dagrofa 23. jan 2019 -
This describes the image
||||| Fotos: Hele-Karin Helstrand|||||

- Det var en rigtig svær beslutning for mig at bede om hjælp. Men jeg gjorde det, og det har jeg ikke fortrudt. Skulle jeg gøre noget anderledes, så var det at bede om hjælp tidligere. Jeg håber, at det her interview kan få kolleger i samme situation til at gøre det samme. Sådan lyder ordene fra købmand Bjørn Nielsen, der ejer Meny i Fjerritslev på tiende år.

Han modtog før jul prisen som Årets Fighter i Meny - og ikke uden grund. Den 42-årige købmand har været igennem en større turnaround som menneske, leder og købmand, og det har smittet af på butikkens udvikling.

For nogle år siden var Bjørn Nielsen ikke langt fra at give op. Det var udvikling eller afvikling. Bjørn Nielsen valgte det første.

- Vi var igennem nogle rigtigt svære år i butikken, og jeg følte ikke, at noget tiltag hjalp. Indimellem blev jeg sur på kæden, når en vare i tilbudsavisen ikke trak nok. Jeg havde også masser af tilbud i den lokale avis, uden det gjorde nogen nævneværdig forskel, siger Bjørn Nielsen.

Påvirket af bankkrak

Fjerritslev, der ligger lige nord for Limfjorden mellem Aalborg og Thisted, har 3500 indbyggere og et opland, der giver yderligere 4500 potentielle kunder. Som konkurrenter i byen er en stor, foreningsejet SuperBrugs, en Aldi og en Netto, der snart erstattes af en ny butik.

Dagligvaresalget i byen var i 2007-08 præget af, at EBH Bank, der havde hovedsæde i Fjerritslev med flere end 300 ansatte, krakkede i 2008.

- Problemerne med banken skabte en økonomisk usikkerhed i byen. Mange havde aktier, og andre vidste ikke, om de havde job i morgen. Året efter kom kødskandalen i SuperBest, der også ramte os, fortæller købmanden.

For et par år siden valgte han at kontakte Arne Mogensen, der er udviklingskonsulent i Dagrofa, for at få råd.

- Han sagde til mig, at hans krav var, at hvis vi lavede en aftale om noget, jeg skulle gøre, så skulle jeg gøre det - ellers gad han ikke bruge tid på mig. Han kan godt være noget provokerende, men det var det, der skulle til. Nu går det den rigtige vej med butikken, siger købmanden.

Vokset op bag disken

Bjørn Nielsen er stort set vokset op bag en købmandsdisk og var ikke ret gammel, da han begyndte at hjælpe lidt til.

- Jeg var tre år, da mine forældre købte deres første butik ikke langt herfra. Vi boede på førstesalen og skulle gennem lageret, når vi skulle ind og ud. Efter skoletid var jeg ofte på kontoret. En sommer, da jeg var teenager, havde vi travlt, og jeg kom for alvor med i butikken. Jeg oplevede det sjove ved at drive en købmandsbutik og besluttede, at det var det, jeg skulle, siger han.

Forældrene var i mellemtiden rykket ind i en tidligere Spar-butik og drev uden for kæde en 400 kvm. stor Storkøb. De meldte sig dog ind i SuperBest, da kæden startede i 1997, og det er på denne adresse Bjørn Nielsen driver sin Meny i dag.

Bjørn Nielsen kom i lære i Favør i Thisted og afsluttede sin uddannelse i 1997. De kommende år arbejdede han for forskellige købmænd i Himmerland, inden han "kom hjem" til Fjerritslev i 2002.

Efter otte år i butikken med forældrene som ejere, overtog han papirer og ledelse 1. april 2009. Forældrene hjalp og hjælper fortsat til i butikken.

- Jeg har ofte spurgt dem til råds, og uanset, hvilket valg jeg har taget, så har de bakket mig op. Det har altid fungeret godt, og selv om vi ikke er enige om alt, så bliver vi aldrig uvenner, siger købmanden.

Konkrete anvisninger

Han valgte dog fra begyndelsen en anden ledelsesform end sine forældre.

- I min tid i branchen har jeg oplevet forskellige måde at lede en butik på - fra total frihed under ansvar til en mere topstyret butik. Min mor ville som købmand gerne have en finger med i alt, der foregik, og det var nok medvirkende årsag til, at jeg gik i den anden grøft og lod medarbejderne tage et meget stort ansvar selv, siger købmanden.

Han har siden erkendt, at man ikke kan forvente, at medarbejderne har kapacitet til selv at udvikle alle konkrete tiltag.

- Når vi i Meny-kæden siger, at vi vil være førende på kundeservice, så kan jeg ikke bare regne med, at en medarbejder, der sidder ved kassen klokken fire om eftermiddagen, ved, hvordan hun skal sikre, at vi leverer den allerbedste kundeservice. Det er en ledelsesopgave at give medarbejderne nogle hele konkrete anvisninger på, hvordan vi gør det. Det skal så med tiden blive en fast rutine. Men ting tager tid, det er også én af de ting, jeg har måttet lære. Jeg stillede tidligere krav om, at alting skulle have effekt med det samme, smiler købmanden.

På lederuddannelse

Han holder nu ledermøder hver tirsdag morgen og sparrer med sin førstedame og slagtermesteren.

- Jeg har aldrig været god til at uddelegere eller til at finde ud af, hvordan jeg skulle bruge en souschef. Men Arne fik mig til at forstå, at jeg skulle have en førstedame - og ikke mindst at jeg skulle bruge hende. Man kan ikke have alle lederkompetencerne selv. Jeg var nok lidt konfliktsky. Det er Gurli, min førstedame, ikke, smiler Bjørn Nielsen.

- Gurli er meget direkte i sin tilgang til tingene. Hun er en buldog på den gode måde, og er der noget, jeg synes, vi skal overveje, så siger hun: "Vi gør det bare!", og så gør vi det, siger han.

Inden længe åbner Netto en ny butik, og Bjørn Nielsen er ikke i tvivl om, at det giver nye udfordringer.

- Men vi er klar, lyder det uden tøven fra købmanden.

Den samme selvtillid havde han ikke udvist for bare et år siden, det ved han godt.

- Jeg synes, jeg er den samme som altid. Men både min hustru og mine ansatte siger, at jeg har forandret mig, siger Bjørn Nielsen.

Han skal nu deltage i Menys nye lederuddannelse på Dagrofa Akademy, og det glæder han sig til.

- Den ligger helt i tråd med det, jeg har læst og lært den seneste tid, siger han.

Butikkens førstedame om købmanden:

Gurli Larsen blev efter 22 år i butikken førstedame for to år siden. Hun siger om Bjørn Nielsen, at hun aldrig har oplevet en person udvikle sig så meget i positiv retning, som hendes chef har gjort de seneste år.

- Han er ikke helt i mål, men tæt på. Mens han før kunne komme luskende langs væggen, kan han i dag rejse sig op fra stolen med attituden: Det er mig, der er købmanden. Man kan i dag også regne med at få et hurtigt og præcist svar, siger Gurli Larsen.

Opdateret 10. nov 2020