Købmand Steffen Klintø: ”Jeg kender mine kunders livretter”

Dagrofa 16. aug 2017 -
This describes the image
Butikken har et stort udvalg af økologiske varer, som sælger godt.

Det er dem, du ryger, ikke?

Spørgsmålet kommer fra købmand Steffen Klintø, der står bag disken i Min Købmand i Nørager mellem Grenå og Randers.

Han tager en pakke cigaretter ned fra hylden bag disken og rækker dem til en ældre mand.

Steffen Klintø er 31 år og ejer butikken sammen med sin svigerfar Carsten Jensen, der overtog den for 10 år siden.

Købmanden sludrer videre med kunden, mens han slår varerne ind på kasseapparatet. I Nøragers eneste dagligvarebutik bliver kunderne aldrig spist af med et hej, når de handler – i hvert fald ikke, hvis det er en af de to købmænd, der står bag disken.

- Jeg blev uddannet her for syv år siden og var derefter ansat som konsulent i Dagrofas ”Købmandshuset” nogle år. Da jeg forlod Dagrofa, var jeg lidt i tvivl om, hvad jeg ville. Men jeg var sikker på, at skulle jeg være købmand, så skulle det være her, siger Steffen Klintø.

Han bor i byen og er gift med købmandens ældste datter.

- Jeg kan godt lide den lokale ånd, der hersker i vores lille by og i butikken. Vi pakker varer i poser for kunderne og kan også bære poserne ud i bilen. Jeg ved, hvad alle mine kunder hedder og kender deres livretter, siger Steffen Klintø, der er glad for samarbejdet med sin svigerfar.

- Vi sparrer godt med hinanden, og mens Karsten har købmandskabet i blodet, kommer jeg med en masse god erfaring fra de mange butikker, jeg har besøgt i min tid som konsulent. Man kan måske sige, at jeg har købmandskabet i hovedet.

Kræver disciplin

Steffen Klintø er overbevist om, at relanceringen af kæden kommer til at føles godt og som en øget frihed til købmændene.

- Vi kan vælge frit på Spar-hylden og tage det, som vi ved, vores kunder vil have, siger han.

I Nørager har de to købmænd blandt andet valgt de gule endegavle, som er obligatoriske i storebror Spars butikker.

- De fungerer som et godt blikfang og bliver ikke så rodede, som endegavle kan have tendens til at gøre. Men de kræver disciplin, og at vi som købmænd formår at udnytte dem. De er blandt andet gode til vores egne lokale tilbud og til varer, som vi gerne vil gøre lidt ekstra for at sælge. Varer med en høj avance. Men der skal løbende ske noget nyt, for ellers gider kunderne ikke stoppe op ved dem mere, siger Steffen Klintø.

Han planlægger med vareskifte hver anden uge.

- Det samme gælder med vores fri space. Det må aldrig blive en sovepude. Jeg kender rigtigt mange købmænd fra min tid som konsulent, og jeg ved, at købmændene er gode til det. Men vi skal huske det. De gode varer, som vi tjener penge på, skal i øjenhøjde, siger den unge købmand.

Kaffe til håndværkerne

Lokale tilbud annoncerer butikken via Facebook – både med billeder og videoer.

- Karsten laver noget sjovt i butikken, som vi optager og lægger på. Det giver mange klik, fortæller Steffen Klintø.

Kaffemaskinen, som butikken også har fået, er et ønske fra en stor kundegruppe.

- Vores mange håndværkerkunder, der kommer forbi for at købe et rundstykke og en basse, spørger efter kaffe, siger Steffen Klintø.

Andre kunder køber vin, og dem har butikken fået et nyt koncept til: ”Bedre Vine – udvalgt med omhu”, hedder det.

Vinene har fået to reoler og et display på en kvartpalle. Alle vine er beskrevet på hylde-forkanten.

- Jeg ved fra mine jævnaldrende, at de gerne vil kunne fortælle om vinen, når de har gæster. Vi hjælper dem med oplysninger om vinen, og samtidig får de en god vin til prisen, siger Steffen Klintø.

Opdateret 10. nov 2020