Købmand mistede millioner efter langvarigt vejarbejde

Dagrofa 11. aug 2020 -
This describes the image
Foto: Flemming Effersøe
Skrevet af: Henrik Denman

I begyndelsen af juli sidste år gik vejarbejdere i gang med at grave den store indfaldsvej til Kalundborg op foran købmand Peter Egebæks Meny supermarked.

Arbejdet skulle efter planen vare i to en halv måned. Men arbejdet blev stærkt forsinket og var først færdigt den 20. december.

Den store forsinkelse blev dyr for Peter Egebæk. Prisen var ifølge købmanden fem mio. kr. på driftsregnskabet for 2019. Først et par måneder ind i 2020 er supermarkedet nået op på en normal omsætning.

De store omkostninger på grund af vejarbejdet foran Peter Egebæks forretning på Holbækvej i Kalundborg er langt fra enestående.

Over hele landet oplever dagligvarebutikker økonomiske tab og frustrationer, når kommunerne graver vejene op og bremser kundestrømmen til butikkerne.

For købmand Peter Egebæk var det imidlertid en oplevelse, der begyndte positivt, men derefter tog en alvorlig drejning og endte med at true butikkens eksistensgrundlag.

– Vores omsætning har ligget på indeks 85 i andet halvår 2019. Det er katastrofalt for en forretning som vores, fordi det er de sidste kunder, der går gennem butikken, som skal sikre vores indtjening. Sådan er vores forretning skruet sammen, siger han.

En god start

Hvordan kunne et vejarbejde gå så galt og ende med at true købmanden på hans levebrød?

I 2019 planlagde Kalundborg Kommune og Kalundborg Forsyning at skifte fjernvarmerør langs Holbækvej. Her ligger Meny supermarkedet ved sidevejen Nørre Allé.

Samtidig besluttede kommunen at byforskønne den del af Holbækvej, der ligger ud for Meny.

Kommunen fremlagde i god tid planerne for Peter Egebæk. Arbejdet ville vare to en halv måned. Kommunen og købmanden havde en god dialog.

– Vi fik at vide, at når man skiftede fjernvarmerørene, så ville man samlet set forvente en periode på to en halv måned fra man starter til man slutter. Vi skulle så vurdere, hvad vi skulle stille op i to en halv måned fra sidst på sommeren. Vi ville heldigvis nå at være færdige og klar til vores vigtigste tid på året, julehandlen, siger Peter Egebæk.

Forretningen blev mødt med en god dialog med kommunen, så den bedst muligt kunne planlægge sig ud af situationen.

Peter Egebæk var forberedt på, at vejarbejdet ville sætte sit præg på omsætningen. Derfor sendte ledelsen flest mulige medarbejdere på ferie og afspadsering. Man ville ikke afskedige folk.

– Vi havde i perioden siden butikkens åbning i 2016 arbejdet hårdt med at få hele personalet på plads i butikken, så det at opsige de dygtige fagfolk ville ikke garantere, at de ville komme tilbage.

Problemer

Bedst som vejarbejdet var i gang, begyndte problemer at dukke op. Vejarbejdet trak ud og ville først blive afsluttet med en forsinkelse på 20 arbejdsdage.

Butikkens ledelse overvejede, om man kunne gøre noget anderledes for at afhjælpe situationen.

– Kunne vi gå ind i en dialog, hvor vi i fællesskab med kommunen og forsyningen sikrede, at der blev arbejdet om natten. Det var vores ønske, at man brugte ressourcerne mere massivt for at blive færdige hurtigst muligt. Men det offentlige har også nogle budgetter at holde sig til, og det er betydeligt mere bekosteligt at arbejde om natten. Derfor havde de ikke det ønske.

– Vi var faktisk i så tæt en dialog, at vi spurgte, hvad det kostede at arbejde om natten. Det ville koste 800.000 kr., og vi kunne hurtigt regne ud, at det kunne svare sig for os at dele i porten. Det foreslog vi, men fik afslag. Men jeg mente det alvorligt. Set i bagklogskabens lys havde det været det rigtige at gøre.

Et dyrt vejarbejde

Det samlede vejarbejde kom til at vare fem en halv måned. Kommunen åbnede først vejen den 20. december. Da var langt den største julehandel i byen overstået.

Vejarbejdet fik mærkbare økonomiske konsekvenser for butikken. Omsætningen dumpede ned på indeks 85 i andet halvår 2019. Det kostede fem mio. kr. på driften.

Kunderne fandt andre steder i byen at handle, når de var på vej hjem.

For Peter Egebæk og hans medarbejdere var der kun én ting at gøre – at træde på gaspedalen. Uge for uge kunne han se, at kunderne og omsætningen vendte tilbage, og i dag er han tilbage på den normale omsætning.

I forløbet så butikkens fremtid sort ud, vurderer Peter Egebæk.

– Man forstår det ikke som udefra kommende og som ansat på kommunen, hvor alvorligt det er for vores virksomhed. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis ikke jeg var privilegeret og havde et bagland med KFI og Dagrofa, som begge har støttet op om os, så var vi her slet ikke i fremtiden. Så var det slut. Vi havde været nødt til at dreje nøglen om, fordi vi har investeret så massivt i de første år – en rejse, hvor vi har næsten firedoblet omsætningen, men det er ikke gjort uden omkostninger. Havde vi ikke det bagland, var vi her ikke i dag.

Hos Kalundborg Kommune siger direktør Michael van der Linden:

– Som altid, når man planlægger, sker der noget uforudset. Det sker i alle projekter. Vi har hele tiden været i dialog med alle, der blev påvirket, herunder også Meny, fordi vi selvfølge ved, at når man har to vejarbejdeprojekter, der ligger meget centralt i byen, vil det påvirke mange mennesker. Vi er også helt klar på, at byen blev påvirket. Det har vi vidst fra begyndelsen.

Fakta:
Købmand Peter Egebæk, Meny i Kalundborg er ikke alene om at have oplevet tab af kunder og omsætning på grund af vejarbejde.

Andre eksempler: Maj 2020: Danmarks ældste brugs, Tømmerup Brugs, frygter, at et projekt med lukning af en vej og kloakarbejde frem til efteråret kan blive en trussel for butikkens overlevelse. Bestyrelsen i brugsforeningen har sendt en opfordring til kommunen om ikke at lukke vejen, som forretningen ligger ved.

August 2019: Et renoveringsprojekt i Vestergade i Løsning har betydet omfattende vejarbejde, som har givet store gener for bl.a. Den Lille Bager. Kommunen har afvist at kompensere for det tab, bagerforretningen har haft.

Maj 2019: Fjernvarmearbejde kostede ifølge SuperBrugsen i Ferritslev dyrt på omsætning og indtjening i 2018. Gravearbejdet betød i længere tid, at det var vanskeligt at komme til forretningen, og kundestrømmen var derfor vigende.

Februar 2019: Holte Vinlager mistede 80 pct. af sin omsætning i en periode på grund af et omfattende arbejde på Budolfi Plads. Butikken har sammen med andre forretningsdrivende klaget til kommunen over store omsætningstab og for ringe kommunikation.

Sommeren 2017: Spar Bælum åbnede i april 2016 under stor festivitas, men oplevede gennem en stor del af 2017, at vejarbejde var tæt på at slukke festen, før den for alvor var begyndt. Butikken kæmpede med et millionunderskud.

I vejloven finder man paragraf 48 om adgangsforhold til offentlige veje, som bl.a. omfatter vejarbejde. Loven siger, at en ejendom anses for at have fornøden vejadgang, selv om: De ændrede adgangsforhold giver ejendommen en mere afsides beliggenhed i forhold til offentlig vej, en bebyggelse eller en lokalitet, en ejendom helt eller delvis afskæres fra sin hidtidige kundekreds - eller ejeren af ejendommen påføres fremtidige udgifter til vedligeholdelse eller renholdelse af vej.

Hvis adgang til ejendommen afskæres, uden at der tilvejebringes anden adgang til offentlig vej, skal vejmyndigheden overtage ejendommen helt eller delvis mod erstatning.

Opdateret 10. nov 2020