Købmand fordobler omsætningen på fire år
Goddag Sofie. Hvordan går det med skoldkopperne? " Salgsassistent Jensine Tommerup henvender sig til en lille pige på tre-fire år, der er på indkøb sammen med sin mor i Min Købmand ved havnen i Thy borøn.
"De er væk," lyder det med et stort smil fra pigen, der tydeligvis er vant til at få en snak med personalet, når hun er med sin mor på indkøb.
"Nå, du har givet dem videre til Pelle? " Jensine Tommerup kigger på lillebror, der sidder i barnevognen med røde knopper i ansigtet. Drengen kigger kortvarigt op, men er mere interesseret i sin kamp for at nå varerne, der hober sig op på barnevognen.
Vognen kan knap komme rundt i butikkens smalle gange, selv om butikken for halvandet år siden blev ud videt til 160 kvadratmeter.
Det var kravet for at kunne komme med i Min Købmand.
- Kunderne kender os jo, og vi kender dem, smiler Jensine Tommerup, og hendes kollega Susanne Nielsen supplerer:
- Vi får altid en snak med kunderne. Spørger til det brækkede ben, børnene - eller barnebarnet, der lige er blevet konfirmeret. For nogle af vores ældre kunder er det jo den eneste snak, de får i løbet af en dag. Nogle gange har vi for travlt til en lang snak, men man kan jo godt snakke, mens man ekspe derer.
Stigende omsætning
Alle ansatte i butikken er lokale, og de fleste af butikkens kunder er ældre men nesker.
- Vi er vist i hovedtræk en pensionistbutik, fordi vi lig ger i den gamle del af byen.
Børnefamilierne bor i den nye del - nede ved Jeppe, siger købmand Kim Nederby og hentyder til byens anden dagligvarebutik, Spar-købmanden, der ligger en kilometer fra Min Købmand i et nyere parcelhuskvarter.
- Men vi har også børnefamilier blandt kunderne, siger købmanden, der knap nok har tid til at snakke.
Dagens omsætning nåede da også indeks 149 sammenlignet med året før.
Gennemsnitskøbet ligger på 80-90 kroner, og butikken har hver dag mellem 550 og 650 ekspeditioner.
Kim Nederby lejede sig ind i butikken for godt fire år siden, og omsætningen er i de år steget fra 9,2 mio. kroner inklusive moms til 20 mio. kroner i 2014, og den stiger fortsat.
- Men den seneste stigning skyldes måske også lidt, at vi siden december har haft en del flygtninge indkvarteret på byens hotel, siger Kim Nederby.
Han er vokset op i Bøvlingbjerg, 35 km fra Thyborøn, og tog sin uddannelse i 1984 i det, der dengang hed Super Spar i Thyborøn. Da han havde afsluttet sin uddannelse, kom han til byens skibsprovianteringsbutik, som han blev medejer af i 2000. De to kompagnoner købte også Super Spar, som de dog solgte til den nuvæ rende ejer, Jeppe Riisbank, i 2008. Skibsprovianteringen lukkede.
Udvidede varesortimentet
- Jeg blev ansat hos Jeppe og arbejdede der, ind til jeg for godt fire år siden fik at vide, at de daværende ejere af butikken her, ønskede at leje den ud. Jeg slog til.
Fordelen ved at leje er, at hvis det pludselig ikke går så godt, kan jeg komme ud af lejemålet på et halvt år, siger købmanden.
Det første, han gjorde, da han havde overtaget butikken, var at udvide varesorti mentet.
- Der var kun få hylder i hver reol, så jeg kunne uden problemer øge hyldekapaci teten med cirka 50 hyldefag.
Flere varer trækker kunder til, og kort efter jeg havde overtaget butikken, luk kede byens LetKøb. Det gav også flere kunder, siger Kim Nederby, der dog mener, at hans personale, der består af fem fastansatte og et par studerende, skal have en stor del af æren for den store fremgang.
- De er rigtigt gode til at snakke med kunderne og skabe en god stemning. Det betyder meget, at de alle er lokale. De kan tage lidt gas på kunderne, fordi de kender dem. Vi er også et socialt samlingssted, siger Kim Ne derby.
Værner om byens specialhandel
Når han ansætter nyt personale, går han efter sin fornemmelse af ansøgerens personlighed.
- De skal kunne klare min humor - og grine af den, siger han med et smil på sin vestjyske dialekt.
Han lægger dog ikke skjul på, at prisen helt sikkert også betyder noget for butik kens kunder.
- Jeg kigger på den vejledende pris, og hvis jeg mener, at jeg kan klare at sælge den billigere, så gør jeg det.
Skiftet fra Kwik Spar til Min Købmand har også været godt for os. Vi tjener lidt mindre, men det er nu ikke gået meget ud over min ind tjening, siger Kim Nederby.
Han siger aldrig nej, når en kunde spørger efter en vare, der ikke er hylden.
- Kommer kunden med en indkøbsseddel og kun kan få det halve, så handler hun nok et andet sted næste gang. Jeg har også valgt ikke at have et stort udvalg af blomster eller apotekervarer, ligesom vi kun har det nød vendige kød. Vi skal bevare byens specialhandel, så kun derne ikke tager ud af byen. Gør de det, køber de måske også deres dagligvarer et an det sted, siger Kim Nederby.