Købmand advarer mod svindlere
Købmand Eggert Christiansen, Spar i Ullerslev på Fyn, advarer nu mod svindel med oddset spillekuponer.
Han blev forleden udsat for et svindelnummer af en kunde, som betød, at butikken var tæt på at miste omkring 12.000 kr.
Eggert Christiansen fik spærret kundens taloner hos Danske Spil i tide, og da oddset gik korrekt, var det kun ca. 4000 kr., købmanden mistede.
Han vælger imidlertid at stå frem og fortælle om svindlen for at advare andre spilforhandlere.
Kunden, en beleven, ung mand, kom ind i Spar-butikken ved 20-tiden i tirsdags. Han brugte lang tid på at udfylde kuponer. Han ventede til den ene kassemedarbejder var gået derfra, og tilbage i kasseområdet sad butikkens ungarbejder, der dog har arbejdet i butikken i lang tid.
Da der ikke var flere kunder i butikken, gik han til kasseområdet og sagde, at han ønskede at spille på Den Lange, hvor man kan spille på en lang række sportskampe.
- Han bad om at få kuponen kørt igennem fire gange med 1000 kr. på hver. Da det var kørt igennem, gik han til kassen. Han tog derefter nogle præmietaloner frem, som en butik udleverer, når kunden har vundet en præmie på sin kupon. Han havde imidlertid klippet talonerne over ca. på midten. På den del, han havde klippet væk, stod der, at talonen var værdiløs, men det tænkte min medarbejder ikke over, fortæller Eggert Christiansen.
Bagefter ønskede kunden at køre kuponerne fire gange mere og afleverede fire kuponer igen for ca. 4000 kr. Derefter gik han.
Var i nærheden
Eggert Christiansen siger, at kunden fik narret medarbejderen til at tage mod betaling med en brugt præmietalon og bagefter at få udbetalt gevinsten et andet sted, uden at det kostede ham noget.
- Det var så heldigt, at jeg var i nærheden af butikken. Her så jeg en bil holdende ude på vejen, hvor der ellers aldrig holder nogen, da der er parkeringspladser ved siden af.
- Så begyndte min næse at klø, og den sagde mig, at der var noget galt. Mens jeg sad i bilen, tjekkede jeg overvågningen fra butikken på min mobiltelefon. Jeg kunne se kunden, men ikke se, at der foregik noget mistænkeligt. Jeg noterede bilens nummer, inden jeg gik ind i butikken. Jeg kunne lige nå at se, at han betalte, men jeg kunne ikke se, at han betalte med brugte præmietaloner.
Dagen efter opdagede Eggert Christiansen, at en kollega i Nyborg havde været udsat for det samme. Han var imidlertid mindre heldig og tabte alle pengene på kundens svindel.
Han har siden erfaret, at de kuponer, kunden fik hos kollegaen, er blevet indløst på Sjælland samme aften.
Eggert Christiansen anmeldte straks sagen til politiet, men undrer sig over, at politiet endnu ikke har fået fat i personen.
- Da jeg havde hans bilnummer, mente jeg at jeg havde en god sag. Politiet arbejder ikke så stærkt, så de har ikke fået fat i manden - efter hvad jeg ved.
Til andre detailhandlere lyder følgende påmindelse:
- Man skal være opmærksom på, at de præmietaloner, kunden afleverer, skal stamme fra ens egen butik. Man må kun tage imod præmietaloner, der er udskrevet i ens egen butik.