Købmændenes vareforsyning skal tunes
Til næste år går Dagrofa i gang med et vigtigt næste step i omdannelsen af den gamle grossistvirksomhed til en opdateret og skarp detaillist.
Kodeordet er effektivisering.
- De sidste tre år har vi arbejdet rigtig meget på afsætningssiden, både med koncepter og medarbejderne. Det fortsætter vi med de kommende tre-fire år, for det skal give væksten. Men vi kobler to ting på: Vi skal have flere nye butikker, og den anden del er, at vi iværksætter et projekt, som skal gøre os mere effektive og konkurrencedygtige, siger Dagrofas koncernchef Per Thau.
- Ser vi vores forretning som nogle tandhjul og en motor, der gerne skulle køre stærkt, så har vi en ret effektiv logistikforretning og butikker, som kører ret godt. Men vi har slet ikke arbejdet på vores IT-systemer og processer - at få de tandhjul til at gribe rigtig godt ind i hinanden. De næste tre-fire år kommer vi til at arbejde med at få optimeret vores motor, så vi får en højere effektivitet - og dermed også lavere omkostninger i den samlede forretning, siger Thau.
Automatisk disponering
Den mere effektive maskine skal også komme købmændenes indtjening til gavn.
- Der er et stort element af nye IT-løsninger i det, og vi kommer til at lave detailsystemer, hvor vi hidtil har haft grossistsystemer. Men det handler også forretningsprocesser, vores evne til at skabe forecasting, bemandingssystemer og en række andre ting, siger Per Thau.
Konkret nævner han blandt de større forandringer et nyt automatisk disponeringssystem til butikkerne.
- Vi tror på, at vi kan gøre det mere effektivt at drive butikken, og få færre udsolgt-situationer.
- I dag disponerer købmændene selv varerne ud fra ugens tilbudsavis. Det kommer vi til at forandre, når vi får en automatisk disponering ud på butiksniveau. En af grundene er, vi er de eneste i branchen, der stadig har det i dag, så når vi får medarbejdere fra andre systemer, så kan de ikke selv disponere. Den anden del handler om, at når vi i stigende grad bruger vores elektroniske fordelskort til at sende tilbud ud, kan købmanden ikke længere disponere ud fra tilbudsavisen. Det bliver for komplekst med de individuelle tilbud, som vi giver kunderne, siger han.