Købmændene slipper for flere Kiwi-tab
I Dagrofa-koncernen har man haft den helt store kniv fremme i et endeligt opgør med den tabsgivende discountkæde Kiwi.
Det er slut med at lukke 15-20 butikker om året. Nu ryger hele kæden med 103 butikker på én gang i de kommende måneder.
Dagrofa købte Kiwis forgænger Alta tilbage i 2007, og lige siden har kæden kun leveret underskud.
Kiwis sidste tilgængelige regnskabstal er fra 2012, før kæden blev fusioneret ind i Dagrofa, som siden har holdt tabene for sig selv.
Ifølge Finans.dks oplysninger var Kiwis underskud sidste år helt oppe på ca. 300 mio. kr.
Hvis det er rigtigt, svarer det stort set til de samlede underskud i perioden 2008 til 2012.
- Jeg vil ikke kommentere på det konkrete tal, men vi kan jo godt sige, at der har været trecifrede millionunderskud i Kiwi over de senere år. Vi har haft en plan om, at det skulle nedbringes, så vi kunne begynde at se, at vi kunne tjene penge på det på et tidspunkt. Det tror vi ikke længere er muligt - og derfor har vi besluttet at lukke ned, siger Dagrofas koncernchef Per Thau.
Resultaterne er ikke blevet bedre, men værre?
- De er i hvert fald ikke blevet så meget bedre, som vi havde forventet, siger han.
Muligt milliardtab
Med trecifrede millionunderskud i årene 2012 til og med 2016, har Kiwi mindst tabt 700 mio. kr. her i landet. Men beløbet kan sagtens have rundet milliarden.
Går vi helt tilbage til etableringen, kan tabene for Dagrofa løbe op i milliardstørrelse?
- Jeg kommenterer ikke på tal, men det er klart, at der har været et stort tab, fordi vi har tabt penge i mange år. Nu vil vi hellere bruge vores midler de steder, hvor vi lykkes, siger Per Thau.
Han peger samtidig på, at Kiwi langt fra er alene om at sætte penge til i et discountmarked med seks forskellige kæder.
Tyske Aldi og Coops Fakta-kæde er med i samme triste klub.
- Ud af de seks spillere, der er på discountmarkedet, er det ikke ret mange, der tjener penge. Vi tror ikke længere på, at Kiwi-kæden kan komme derhen, hvor den bliver en af de profitable kæder på det danske discountmarked.
- Vi er købmænd, der går op i godt købmandskab, og vi synes ikke længere, at Kiwi er godt købmandskab. Nu fokuserer vi på de dele, der er det. Det er Meny, som lykkes rigtig godt, og vinder markedsandele. Det er Foodservice Danmark, og det er Spar og Min Købmand også. Ikke, at det vokser ind i himmelen, men vi ser en opblomstring i særdeleshed i Spar, hvor der er lokalsamfund, der samler sammen til at åbne nye butikker, siger Per Thau.
Afviste Rema 1000
Da Dagrofa i slutningen af 2006 endelig endte med at købe den regionale Alta-discountkæde, skete det efter mange års diskussion, om købmandssektoren overhovedet skulle involvere sig i discount.
Den gang voksede discountsegmentet med en mia. kr. om året - nogenlunde det samme som købmændenes del af markedet skrumpede.
Dagrofa havde kort tid før afvist at dele sit ejerskab ved at indgå i et forpligtende samarbejde med en norsk opkomling ved navn Rema 1000.
Siden kom der en anden stærk norsk samarbejdspartner til i NorgesGruppen, hvis Kiwi-koncept blev lanceret her i landet i 2008.
Men det sene indtog i discountsegmentet kom reelt for sent.
Købmænd mod discount
En stærk modstand blandt Dagrofa-købmændene mod at få et discountkoncept ombord blev med tiden forvandlet til en utilfredshed med at skulle være med til at betale for de store tab.
Købmændene blev sidst i 2013 medejere med en ejerandel på godt 9 pct. af Dagrofa - og dermed medejere af Kiwi. Nu får discount-skeptikerne deres vilje.
- For os handler det om at drive en god forretning. Vi troede i en periode, at det var rigtigt at fortsætte med Kiwi. Det gør vi ikke længere. Det er jo også det, købmændene har sagt. Så på den måde er vi enige med dem i, at det er tid til at lukke ned for det eventyr, siger Per Thau.