Købmænd på vej mod toppen

Dagrofa 2. maj 2016 -
This describes the image
Foto: John Ebrecht
Skrevet af: Henrik Denman

Charlotte Olsen er souschef i Meny i Frederikssund, og René Ejstrup Larsen er Spar-købmand i Hirtshals. Fælles for dem er, at de er håndplukket til at blive uddannet som fremtidens købmænd i Dagrofa og dermed føre Dagrofas visioner for en købmandssektor på vinderkurs ud i livet.

De har netop påbegyndt Dagrofas købmandsuddannelse, og de gør sig begge tanker om den opgave, de skal uddannes til.

– Jeg forventer at blive en stærkere købmand, når jeg får min egen butik. Det er drømmen og mit mål. Jeg kommer også til at sætte nye målsætninger for, hvad der er vigtigt for mig, og jeg kunne bl.a. godt tænke mig at inspirere flere kvindelige mellemledere til at gå videre, siger Charlotte Olsen.

René Ejstrup Larsen har allerede sin egen købmandsforretning.

– Jeg håber at få flere ledelsesmæssige værktøjer. Jeg kan godt lide at have kundekontakt og at have det daglige samarbejde med mine medarbejdere, så udfordringen ligger i at skabe vækst. Jeg skal sætte nye mål for udviklingen i butikken, siger han.

Målet

De er en del af en gruppe på 14 ledere i købmandsbutikker landet over, der er begyndt på det andet hold på Dagrofas nye købmandsuddannelse. Målet er klart: Når de har klaret uddannelsen, skal de inden for senest et år have overtaget deres egen forretning i en af Dagrofas kæder.

De 14 aspiranter var forleden samlet til de indledende uddannelsesdage på Dagrofas hovedkontor i Ringsted. Her udstak kædedirektør i Købmandshuset, Jørgen Nielsen, linjerne for, hvad der forventes af fremtidens købmænd i Dagrofas kæder:

– I er omdrejningspunktet, og I udgør det hold, der skal arbejde sammen om at understøtte den frie, bæredygtige købmand. Sammen skal vi skabe den sejrsvilje, vi har behov for.

Skal op på toppen

Dagrofa er godt i gang med at skabe rammerne. Kæderne Meny og Kiwi er i fremgang, og Spar og Min Købmand relanceres om kort tid. Drift, administration og ledelse af kæderne er samlet i Købmandshuset. Nu skal offensiven føres ud, hvor det afgørende slag for at vinde markedsandele og skubbe omsætning og indtjening i vejret skal stå.

Nemlig i butikkerne – og derfor har Dagrofa brug for købmænd i superklassen.

Ifølge Jørgen Nilsen er der masser af fremtid i at være selvstændig købmand. Han førte sidste år an i etableringen af supermarkedskæden Meny, og erfaringerne viser allerede nu, at potentialet for et fødevaremarked for alle er stort. Kiwi oplever fremgang, snart står Spar for at blive moderniseret, og desuden skal konceptet for Min Købmand relanceres.

– Det giver os endnu større forhåbninger. Men det er jer, der skal spille bolden og score målet. Vi har en plan om at komme på toppen i dansk dagligvarehandel, og her er det vigtigt, at I hver for sig har jeres personlige Mount Everest. I skal stråle af tillid, sagde han.

– I kan allerede det faglige, og I kan flytte varer. Det handler om at tjene penge samtidig med, at man udvikler sig. I skal øge omsætning og markedsandele, men uddannelsen handler om mennesker. Jeres succes skal baseres på viden i menneskelig adfærd. Det drejer sig om den ledelsesmæssige opgave i at være købmand. I skal lære at lede jer til succes, der skal være fokus på jeres måde at lede på, og I skal have fokus på jeres medarbejdere.

– I skal opleve et jordskred i udviklingen i forretningen. I er vores dreamteam, sagde Jørgen Nielsen i sin optakt til den nye uddannelse.

Et stærkt leder-dna

HR-direktør Ditlev Piper siger:

– Den nye strategi i Dagrofa kræver store forandringer. Vi skal have kampgejst og en vindermentalitet. Vi har stærke kædekoncepter, vi har unikke finansieringsmuligheder og markedets største frihedsgrad som købmand. Nu skal vi udvikle et stærkt leder-dna.

Han tilføjer, at Dagrofa har sat som mål, at to tredjedele af alle købmænd i 2018 rekrutteres internt.

Opdateret 10. nov 2020