Kiwi tester nye koncepter
Dansk Handelsblads besøg i Kiwi i Ballerup begyndte på parkeringspladsen bag gågaden. Allerede her er der sket store ændringer i forhold til tidligere, da der lå et supermarked. Mens det var lukket bagtil ud mod p-pladsen, så man kun kunne gå ind fra gågaden, har man åbnet den nye store Kiwi med store vinduer og en ekstra indgang. Det giver mulighed for at se ind i den store, lyse butik udefra, og det skaber betydeligt mere lys i butikken.
Dermed har butikken to indgange og én udgang, nemlig ved kasselinjerne ud mod gågaden.
Frost og køl
Når man besøger butikken fra p-pladsen, oplever man en anden væsentlig forskel på den store Kiwi og en traditionel butik, nemlig den store afdeling med frost- og kølevarer. I frostafdelingen finder man bl.a. et pænt udvalg af glutenfri varer.
Når man går ind i butikken fra gågaden, ser man også flere nyheder.
Kunderne kan tage en gratis kop kaffe fra kaffemaskinen ved indgangen, mens de kigger ned gennem den smalle grøntafdeling.
– Kunderne skal have en oplevelse af friskvarer helt fra starten af indkøbsturen. Vi fastholder naturligvis også Danmarks største sortiment i økologi i discountsektoren, siger Thomas Baarsøe, som er ansvarlig for Stor Kiwi.
Bageren bager selv
Efter grøntafdelingen passerer kunden bagerafdelingen, der også er opbygget efter et nyt koncept. Kiwi har indledt et samarbejde med Guldbageren, der selv står for produktionen i den store Kiwi. Kunderne kan her købe samme friskbagte brød og kager som i den selvstændige bagerforretning, og det er bageren, der står i butikken og producerer brødet.
– Kunderne synes, at det er interessant, at vi tilbyder friskbagt bagerbrød og ikke bake off som mange andre. Der er en stor forskel i oplevelsen af bake off og friskbagt brød, siger Thomas Baarsøe.
Ved siden af bagerafdelingen er der en afdeling med to go-mad og drikke.
– Vi har skabt et helt univers i butikken til de kunder, der ikke skal købe stort ind, men blot skal have mad og drikke til frokosten eller et andet måltid. De kan hente gratis kaffe og købe brød, en wrap, pastasalat, en focaccia og smoothies uden at skulle gennem hele butikken, forklarer Thomas Baarsøe.
Kiwi tester to go-konceptet i Ballerup.
Kan dække det hele
Kunderne oplever flere tilbud, som ikke findes i de traditionelle discountforretninger. Her er en hel afdeling med mange forskellige typer kapselkaffe, butikken har et udvalg fra Laudrup Vinimport, der er en afdeling med allergivenlige mejeriprodukter og et stort udvalg af glutenfri frostprodukter.
For at understrege Kiwis ambition om at konkurrere med supermarkederne, siger Carsten Hansen om det nye koncept med store Kiwi butikker:
– En discountbutik kan klare 90 pct. af en husholdnings dagligvareforbrug. Vi skal kunne dække 100 pct. af husholdningsforbruget med den store Kiwi.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
- Vi har skabt et helt univers i butikken til de kunder, der ikke skal købe stort ind, men blot skal have mad og drikke til frokosten eller et andet måltid, siger Thomas Baarsøe, ansvarlig for Stor Kiwi
Foto: John Ehbrecht