Kiwi-lukning kan skaffe ekspansive konkurrenter nye butikker
Dagrofa-koncernens overraskende lukning af discountkæden Kiwi kan sætte gang i en budkrig på de omkring 70 butikker, som Dagrofa ikke omprofilerer til Spar eller Meny.
Ifølge Dagrofas koncernchef Per Thau holder koncernen fast i en tredjedel af butikkerne, mens resten kommer ud på markedet.
- Vi lukker cirka to tredjedele butikkerne, og dem vil vi forsøge at afsætte. Jeg vil formode, at der vil være andre detailhandlere, som vil være interesseret, siger Dagrofas koncernchef Per Thau noget underspillet til Dansk Handelsblad.
Der er ingen tvivl om, at der vil være købere blandt de resterende fem discountkæder her i landet - alt efter hvor attraktive placeringer, der er tale om.
- De får tilbuddet, siger Per Thau.
Coops Fakta er slået op i banen, hvad angår ekspansion - mens stærkt ekspansive Rema 1000 sammen med markedsleder Netto kan ligne de mest oplagte købere.
De tyske kæder Aldi og Lidl opererer nu med koncepter med så store butikker, at Kiwi'erne kan være for små.
Dagrofa lover overskud
Med en perlerække af underskud har Kiwi i årevis kostet meget dyrt for Dagrofa-koncernen, men med lukningen af kæden forventer Per Thau, at Dagrofa efter en årrække med store tab vil kunne få overskud fra 2019.
- Vi har noget restrukturering, som kommer til at koste i både 2017 og 2018, fordi det tager noget tid at komme af med butikkerne, siger han.
- Det koster en del penge at lukke ned, men det man skal huske på, er, at vi så står tilbage med en profitabel forretning. Både vores butikker i Meny og Spar, Dagrofa Logistik og vores foodservice-forretning tjener jo penge. Så det, vi gør nu, er, at vi sætter en prop i hullet. Det koster selvfølgelig noget at lukke ned. Men til gengæld står vi med en profitabel forretning bagefter, siger Per Thau.