Kiwi-butikker kan komme til at stå tomme

Dagrofa 4. maj 2017 -
This describes the image
Kiwi-topchef Carsten Hansen lukker kæden ned, men er tavs om sin fremtid. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Dårlige placeringer til markedets sidst ankomne discountkæde har været en af forklaringer på, hvorfor Dagrofa nu må opgive Kiwi.

Ikke alle butikker ligger dog lige dårligt, og Dagrofa beholder da også 29 af de 103 eksisterende plus tre planlagte butikker for at omdanne dem til Spar eller Meny. Tilbage er 77 butikker, som Dagrofa har kontrakter på.

Flere af disse ligger sammen med de konkurrerende kæder, og så vil de være mindre interessante.

Dansk Supermarked tilkendegav som den første sin interesse for at købe butikker, men koncernens kommunikationsdirektør Mads Grand gav samtidig udtryk for, at koncernen er det helt på det rene med, at det ikke er de bedste placeringer, som Dagrofa nu skiller sig af med.

- Men der er ingen tvivl om, at der, hvor vi vurderer, at der kunne være mulighed for at drive en god og rentabel forretning, vil vi helt sikkert være interesserede i det, sagde han til Dansk Handelsblad.

Ikke for enhver pris
Direktør for Coops discountkæde Fakta, Stina Glavind, udtrykker ligeledes sin interesse med forbehold.

- Et af Kiwis problemer har været, at placeringerne ikke har været de bedste, og Dagrofa beholder selvfølgelig de bedste selv. Men lad os se, hvad der kommer fra Kiwi. Jeg afviser ikke, at vi kan være interesserede i en eller flere butikker, siger Stina Glavind.

Rema 1000 vil formentlig være en af de største aftagere, men adm. dir. i Reitan Ejendomsudvikling, Jan Poulsen, vil ikke købe for alt i verden.

- Nogle af dem, vi er interesserede i, vil andre helt sikkert også gerne have, og så er det et spørgsmål om prisen. Nogle konkurrenter vil helt sikkert grave dybt – vi vil ikke købe for hver en pris, siger Jan Poulsen.

Vicedirektør i Aldi, Thomas Bang, afviser ikke, at kæden kunne være interesseret i en tidligere Kiwi-butik. Det samme gælder Lidl.

- At Kiwi lukker, ændrer ikke på vores nuværende strategi. Men det er da klart, at i et stærkt konkurrencepræget marked, åbner det da op for nye muligheder. Som ekspanderende kæde er vi jo altid interesseret i både nye placeringer, kunder og engagerede medarbejdere, siger Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark.

Opdateret 10. nov 2020