KFI til købmændene: Kom ind i kampen om færdige måltider
Der er bred enighed om, at omsætningen i dagligvarehandlen har stået i stampe i adskillige år. Men den analyse holder ikke, for danskerne bruger i virkeligheden flere og flere penge på mad.
Sådan lyder vurderingen fra adm. direktør i KFI Erhvervsdrivende Fond, Jesper Loiborg.
Ifølge hans analyse bliver der dels stadig flere danskere og dermed flere forbrugere, og dels er der stadig flere danskere, som spiser ude eller køber færdige måltider med hjem. Problemet for dagligvaresektoren er, at den får for lidt ud af den vækst, der reelt er på måltidsmarkedet.
Nu opfordrer Jesper Loiborg de selvstændige købmænd til at komme ind i kampen om at få en større del af væksten, som i dag ligger i måltidsmarkedet.
– Dagligvarehandlen har ligget på indeks 100 i en længere årrække. Det sætter jeg spørgs-målstegn ved, siger Jesper Loiborg til Dansk Handelsblad og uddyber synspunktet:
– Hvis man måler, som man altid har gjort, så er det uomtvisteligt, at statistikken passer.
– Det, jeg stiller spørgsmålstegn ved, er, at vaner ændrer sig over tid, og i dag vil jeg betragte udespisning som et så tæt beslægtet område, så det i virkeligheden er en del af dagligvaremarkedet.
Har sovet i timen
Ifølge Jesper Loiborg er den stigende trend med udespisning og køb af færdige måltider til at tage med hjem alt sammen noget, der erstatter købet i supermarkedet. Hertil kommer nethandlen. Ganske vist fylder netsupermarkederne endnu ikke meget ud af den samlede dagligvareomsætning, men Jesper Loiborg mener, at man til netsupermarkederne skal lægge den omsætning, specialbutikker på nettet repræsenterer, f.eks. de mange netbutikker, der sælger vin.
– De omsætter meget store mængder over nettet. Der er mange af de varer, som tidligere naturligt blev købt i supermarkederne, som ikke længere købes der, fordi folk har fået andre vaner og andre præferencer.
– Der må man bare sige, selv om det er lidt hårdt sagt, at der er rigtig mange, der ikke har været vågne i timen. Der er bestemt nogle, især Meny-købmændene, som virkelig har forstået det. De har sagt: Vi har alle ferskvarerne og har åbent til kl. 21 eller 22, så det kan vi lige så godt øve os i, så folk kommer til os og køber det, de skal bruge til at tage med hjem og som er færdigt til at lune eller spise direkte.
– Men der er også rigtig mange, der ikke har set lyset og simpelthen ikke udnytter de nye muligheder. Det er korrekt, at dagligvaremarkedet ligger på indeks 100, men de markeder, der ligger lige rundt om, vækster voldsomt. Hvis man havde lagt dem oveni fra starten, så ville købmændene have ligget over indeks 100. Det er det, man skal ud og have fat i for at skabe vækst i butikkerne.
Jesper Loiborgs klare besked til de selvstændige købmænd lyder derfor: Købmændene skal ind i kampen om måltidsmarkedet.