Kampagne for Svanemærket og EU-Blomsten
En landsdækkende kampagne skal i de følgende fire uger øge forbrugernes kendskab til Svanemærket og EU-Blomsten, som er Danmarks officielle miljømærker.
De to mærker gør det enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter. Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 12.000 forskellige produkter og serviceydelser, og desuden bliver stadig flere butikker svanemærket.
Kampagnen vil være synlig på en lang række kanaler: annoncer online og print, landsdækkende outdoor og forbrugerkonkurrence på facebook. Desuden bakker flere dagligvarekæder op om kampagnen i tilbudsaviser og online.
Danmark har desuden nu 13 svanemærkede butikker, hvor ikke mindst discountkæden Kiwi får flere og flere miljømærkede butikker.
- Kiwi er nu oppe på at have otte svanemærkede butikker rundt omkring i hele landet. Vi ser svanemærkede butikker som en god forretningsinvestering, bl.a. fordi det kræver ambitiøse miljø- og energitiltag, som i sidste ende reducerer vores udgifter, siger kædedirektør i Kiwi, Carsten Hansen, i en pressemeddelelse.
Også materialistkæden Matas bakker op om kampagnen.
- Vi oplever en klart stigende efterspørgsel på svanemærkede produkter, siger Henrik Engberg Johannsen, informations- og miljøchef i Matas.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk