Kædedirektør: Franchisemulighed skal tiltrække købmandstalenter
Når yngre, ambitiøse talenter inden for dagligvarebranchen i fremtiden overvejer det næste karrieretræk, skal de som noget af det første tænke: ”franchisetager hos Spar”.
Fra foråret 2021 forventer kæden at lancere et nyt franchisekoncept, som især sigter mod de yngre generationer i købmandsfaget. De købmænd, der måtte jonglere med tanker om at drive egen butik, men som ikke ønsker at risikere hele deres opsparing i forsøget.
- Hvis vi skal indfri ambitionen om at vækste kæden på antallet af butikker, skal vi blive bedre til at tiltrække de yngre talenter, fortæller kædedirektør i Spar, Richo Boss, til Dansk Handelsblad.
Franchisekonceptet kommer i kølvandet på Spars planer om at modernisere alle kædens 130 butikker for et trecifret millionbeløb og opgradere med forskellige koncepter inden for blandt andet frugt og grønt samt vin og convenience.
Moderniseringen sker efter, at kæden historisk set - hvis man ser bort fra tilkomsten af 24 konverterede Kiwi-butikker - har haft svært ved at bevare antallet af Spar-butikker.
Ny generation - nye behov
Som modtræk åbner Spar inden udgangen af 2020 tre nye butikker - heraf den ene i København på St. Kongensgade, hvorefter franchisemodellen skal gøre de eksisterende købmænds- og Dagrofa-ejede butikker selskab.
- Franchisemodellen er ikke et opgør med den selvstændige købmand. Men vi er nødt til at erkende, at de yngre generationer har andre behov end mange af de selvstændige købmænd, vi har i dag. De ejer selv butikken og sidder med hele ansvaret og risikoen, siger Richo Boss.
Dagrofas franchisemodel betyder ifølge Richo Boss, at Dagrofa kommer med finansiering og lejemål, mens købmanden går ind i samarbejdet med en relativ lille økonomisk risiko. Samtidig tilbyder dagligvarekoncernen en kort tidshorisont, hvis købmanden på et tidspunkt skulle ønske at trække sig fra samarbejdet.
- Det gør, at yngre talenter får en chance for at køre en butik uden at risikere hele deres økonomiske fremtid - og samtidig giver det virkelig incitamentet til at opnå resultater, da de stadig selv oppebærer en del af investeringen.
”En god balance”
Den ”gamle garde” har ifølge kædedirektøren været vant til, at vilkårene var anderledes, men den nye franchisemodel skal også lette arbejdet med generationsskifter i Spar.
Hos konkurrenten Rema 1000, hvor franchisekonceptet i flere år har skabt solide finansielle resultater, har prisen for en franchise-aftale i senere år ligget fast på 300.000 kr.
I Spar ønsker Richo Boss ikke på nuværende tidspunkt at sætte en konkret pris på, hvor meget en interesseret købmand fra foråret skal være klar til at lægge, hvis han eller hun ønsker sin egen Spar-franchise. Han understreger dog, at der vil være en ”god balance” i modellen, da man ellers kan få svært ved at tiltrække de ønskede talenter.
- Spar skal være blandt top 3, når landets købmandstalenter overvejer deres fremtid. Skal vi lykkes med det, skal vi tilbyde et fleksibelt setup med god balance mellem risiko, finansiel sikkerhed og muligheden for at træffe selvstændige beslutninger for fremtiden, siger Richo Boss.