Jens driver Let-Køb med en hær af frivillige

Dagrofa 18. mar 2020 -
This describes the image
|||| ||||

Arbejdsuger på 80-100 timer er ikke usædvanligt for 32-årige Jens Bonde, som siden september 2019 har stået i spidsen for den lokale Let-Køb i Thise.

Det til trods for, at butikken – foruden Jens og tre deltidsansatte på hver 10 timer – kan bryste sig af en nærmest kolossal lokal opbakning.

- I alt har vi 41 frivillige, som hver uge kommer ind i butikken og gør et kæmpe stykke arbejde. Det er alt fra at sætte varer op, gøre rent både i og udenfor butikken til at tjekke udløbsdato på varerne. Med et opland, som tæller i omegnen af 250-300 husstande, så siger det virkelig noget om, hvor hårdt byen kæmper for det, fortæller Jens Bonde.

[caption id="attachment_86290" align="alignnone" width="696"] Jens Bonde har blandt andet erstattet Let-Købs sædvanlige økologiske mejeriprodukter med naboen Thise Mejeris. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

Han henviser til, at Thise i sensommeren 2018 måtte sige farvel til byens tidligere købmand på grund af svigtende økonomi, mens Thise Udviklingsselskab, som ejer butikkens bygninger, måtte gentænke, hvordan der kunne drives butik i byen.

Resultatet blev, at byens borgere har stillet med den nødvendige bankgaranti plus frivillige bidrag, som beløber sig til i omegnen af 300.000 kr. Penge, der er nødvendige for at butikken bl.a. fortsat kan hente varer hjem fra grossisten Dagrofa, men som også viser vigtigheden af butikken i byen.

Flagskibsbutik i Let-Køb

Den store velvilje fra lokalsamfundet bliver af Richo Boss, kædedirektør for Let-Køb, også fremhævet som en af grundende til, at butikken i Thise er udvalgt som flagskibsbutik for kædens relancering.

[caption id="attachment_86284" align="alignnone" width="696"] Med næsten frit valg blandt Dagrofas tusindvis af varenumre, så skinner det i den grad igennem i sortimentet, hvor Let-Køb-konceptets frihed for den individuelle købmand i den grad kommer til sin ret.[/caption]

En relancering, der blandt andet betyder nye facadeskilte og indvendig skiltning, hvor den velkendte markblomst margueritten er i centrum. Og som på Let-Købs årsmøde i netop Thise vil blive fremvist for resten af kædens købmænd.

- Det er en spændende butik, hvor der ligger noget vilje bag. Let-Køb butikkerne varierer meget i størrelse og type, hvor købmændene ”kun” binder sig til Dagrofa som grossist og navnet. Alt andet er næsten valgfrit, om de vil deltage i, men butikken i Thise er på alle måder en lokalforankret, klassisk købmandsforretning, som er vigtig for byens liv og selvforståelse, siger Richo Boss og understreger, at udgiften til de nye facader og inventar til butikken i Thise og resten af Let-Køb butikkerne betales af Let-Køb kæden og ikke de individuelle butikker.

Læs mere om relanceringen af Let-Køb kæden i Dansk Handelsblads interview med kædedirektør Richo Boss.

Hos Jens Bonde er der en vis stolthed i, at netop hans butik er udvalgt som bannerfører for et nyt Let-Køb.

- Det er da superfedt at være ’flagskibsbutik’. Som købmand er du stolt, men for et lokalsamfund som i dén grad har kæmpet for at beholde deres lokale butik, så er det en stor anerkendelse, at Let-Køb kæden vil investere i netop jeres forretning. Den nye facade og løftet i inventaret giver en følelse af, at butikken ikke går nogen vegne – og den forventning har jeg da i sinde at leve op til, lyder det stålsat fra købmanden, som på dagens for årsmødet kan se Dannebrog vejre i byens flagstænger langs hovedgaden.

Lokalt, økologisk udvalg

De lokales hårde arbejde er også grunden til, at Jens Bonde på flere måder gerne går ’den ekstra mil’ for kunderne og det lokale. Med næsten frit valg blandt Dagrofas 2000 varenumre, så skinner det i den grad igennem i sortimentet, hvor Let-Køb-konceptets frihed for den individuelle købmand i den grad kommer til sin ret.

Eksempelvis har genboen, det økologiske mejeri Thise, erstattet Let-Købs økologiske alternativ Øllingegaard. Det lokale Skive-bryggeri Hancocks karakteristiske sportscola tager imod kunderne i vindfanget sammen med honning fra en lokal producent, og ved kassen har Jens fundet plads til en mindre udstilling af gin og whisky fra Brænderiet Limfjorden, som har til huse i nabobyen Sundsøre blot tre kilometer fra Thise.

[caption id="attachment_86281" align="alignnone" width="400"] Lokalproduceret honning møder kunderne som noget af det første i butikkens vindfang. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

- Vi har så mange gode, lokale varer, så dem skal vi selvfølgelig føre. Af samme grund, konkurrerer vi heller ikke med ostebutikken i Thise-mejeriet. De har gavn af os og vi har gavn af dem, og det forhold sætter vi ikke på spil på grund af et hurtigt slagtilbud, lyder det fra Jens Bonde som samtidig løbende skubber butikken mod mere økologi.

- Efterspørgslen på økologi kommer kun til at vokse i fremtiden - og der skal vi som butik følge med. Foruden alle de gode produkter fra mejeriet, er vi så heldige, at
et af Udviklingsselskabets bestyrelsesmedlemmer også er i bestyrelsen for den økologiske mel- og kornproducent Aurion i Hjørring, så vi har fået mulighed for at forhandle deres produkter. Vi afsætter et par kasser om ugen, og folk fra oplandet kører gerne turen til Thise for at købe mel, lyder det fra Jens Bonde, som siden ansættelsen i september har set kurveindekset vokse til 106-107 i snit.

[caption id="attachment_86288" align="alignnone" width="696"] Det økologiske mel fra Aurion er populært blandt kunderne i Thise, mens også kunder udefra tager turen til byen. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

Thises tyske adoptivsøn

Udover at lægge op mod 100 timer om ugen, så er der også en anden grund til, at Jens Bonde er vellidt blandt kunderne i byen.

Ikke alene er han flyttet til byen, ja faktisk bor han i huset ved siden af butikken, men han sørger også for, at kundernes behov opfyldes - selv når lageret ikke tillader det.

- Det sker flere gange om ugen, at kunder kommer og spørger om jeg kan skaffe en vare. Så skriver jeg mobilnummeret ned, tjekker med grossisten og ringer tilbage. Som oftest kan jeg få det med i søndagsbestillingen, så kunden har det den følgende tirsdag, siger han og uddyber:

- Jeg er blevet taget så godt og hjerteligt imod, at jeg gerne bruger tiden på det, siger Jens Bonde, som for ti år siden næppe havde kunnet forudse, at han skulle være købmand i Thise.

- Jeg er jo oprindeligt tysk, og er vokset op 80 kilometer nord for Hannover, fortæller han med hvad journalisten indtil nu har forvekslet med en tyk, sønderjysk dialekt.

- Faktisk begyndte jeg som bager, indtil jeg for ti år siden flyttede op til min fars familie i Hvide Sande, hvor jeg skulle lære dansk fra bunden. Jeg har blandt andet arbejdet i Aldi og Min Købmand, men tog kontakt til Dagrofa, som havde en åbning her i Thise.

Efter et besøg i den midtjyske by var Jens solgt.

- Jeg skulle bare være en del af både kæden og byen. Dagrofa er en kæde for ”rigtige” købmænd, og Let-Køb er en lille kæde med et stort potentiale. Du har friheden til at styre din butik, men samtidig et stærkt netværk i ryggen, som kan hjælpe dig.

Og hvad angår Thise, så er det Jens’ plan at være købmand i byen resten af sine dage, hvis det er muligt.

- Jeg ville dø af fabriksarbejde. Jeg har brug for kundekontakten og de forskellige dage. Og når dit arbejde er at snakke med naboerne og servicere dem, så er min lykke i hvert fald gjort.

Opdateret 10. nov 2020