Indbydende fødevaremarked tager prisen

Dagrofa 22. mar 2017 -
This describes the image
||||||||| Fotos: John Ehbrecht|||||||||
Skrevet af: Henrik Denman

Frugt- og grøntafdelingen er det første, kunderne i Meny på Vermlandsgade på Amager går igennem – og det er der ikke så meget nyt i. Sådan er mange supermarkeder i dag indrettet.

Til gengæld er afdelingen så rig på nyheder, at kunderne på få minutter får en sjælden indkøbsoplevelse. I midten af frugt- og grøntafdelingen er der således indrettet en vitamin-bar, hvor kunderne selv kan vælge den friskpressede frugt- eller grøntsagsjuice, de ønsker sig, og de kan også selv vælge mellem forskellige størrelser flasker til juicen.

Man kan vælge de mere gængse juicetyper, men man kan også vælge juice med grøntsager eller som noget nyt granatæblejuice, og så er ingefærsaft jo blevet det store hit.

Foran vitaminbaren står der små torvevogne med en smart overdækning, hvor butikken præsenterer dagens varer og udskåret, spiseklar frugt.

Ideen har købmand Christian Kragbøll hentet fra udlandet. Vandt Grønt Prisen Ved torve-vognene er der en nøddebar og en stor udstilling af friske tomater, og midt imellem bakkerne med tomater finder man et stort udvalg af mozzarella.

– Vi lavede udstillingen med mozzarella sammen med tomaterne i fire måneder, og på de fire måneder solgte vi lige så meget mozzarella, som vi normalt gør på et helt år, fortæller Christian Kragbøll.

Et andet sted i afdelingen finder man marmelade – og det er butikken egen, hjemmelavede marmelade, fremstillet af lederen for frugt- og grøntafdelingen. Det kan næppe overraske, at supermarkedet sidste år blev vinderen af Frugt- & Grønt Prisen, som uddeles af Landbrug & Fødevarer.

I juryens begrundelse lød det bl.a., at Menys frugt- og grøntafdeling i Vermlandsgade er ny og visionær. Juryen honorerede supermarkedet for en afdeling, der rummer alt, hvad hjertet kan begære inden for frugt og grønt – både danske råvarer og det bedste fra hele verden.

Det fagligt stærke personale har formået at skabe en afdeling, der er forbilledlig for daglig-varehandlen, lød begrundelsen.

Udnytter farvespillet

Spørger man købmand Christian Kragbøll, siger han:

– Vi vil vise kunderne alle de flotte varer. Varerne skal være synlige, og de skal have blik-fang, og derfor prøver vi at udnytte farvespillet mest muligt. Det handler om madglæde og at man som medarbejder selv vil vise det bedste, butikken har.

Han fortæller, at mange af ideerne i supermarkedet kommer fra hele medarbejderskaren.

– Vi har medarbejdere, der brænder for mad, og man skal huske på, at det ikke var mig, der vandt Frugt- og Grøntprisen, siger han.

Købmand Christian Kragbøll har på tre år forvandlet et ældre butiksanlæg på Vermlandsgade til et fødevaremekka, hvor kunderne også bliver budt velkommen af Peter Beiers Chokolade og Lagkagehuset.

– Amager er inde i en rivende udvikling med mange nye beboere. Vi får fl ere og fl ere kunder, som gerne vil betale for et stort udvalg, kvalitet, rådgivning og inspiration. Der har været god vækst tre år i træk.

Sushikok

I slagter- og delikatesseafdelingen står medarbejderne hver dag klar til at give inspiration til kunderne og til at levere de kødudskæringer, kunderne ønsker. Her finder man også en sushikok, der hver dag tilbereder pakninger med sushi, som man kan tage i montren. Det er et produkt, som kunderne for alvor har fået øjnene op for.

Fiske- og blomsterafdelingen er blandt butikkens topscorere på vækst. Vinafdelingen har fået sin egen vinbar, hvor vinmanden står klar til at give en smagsprøve.

Andre steder i butikker er der altid smagsprøver på et udvalgt af butikkens kvalitets-produkter. 10 smagestationer byder på lækkerier alle dage fra kl. 11 til 19.

– Om fredagen kommer der en bartender og shaker cocktails. Vi startede med bartenderen sidste år for at skabe lidt sjov atmosfære, og han giver smagsprøver, så folk samtidig kan købe det, der skal i drinken. Det gik jo rent ind. Det endte med, at man kunne se ved hjørnerne, at folk stod med hver deres lille cocktail og hyggesludrede. Det skabte hurtigt en hygge i butikken, fortæller Christian Kragbøll.

For nysgerrige ølkunder, der gerne vil vide mere om øl og hente inspiration, er der i sam-arbejde med Carlsberg udviklet en ny ølafdeling. Her det nemt at navigere i et stort sortiment af danske og udenlandske specialøl.

Butikken har også non food og har f.eks. valgt at gøre meget ud af tilbehør til madlavningen, ligesom der ved personlig pleje er udstyr til badeværelset.

Kvalitetsbevidst

Ifølge Christian Kragbøll er der ved at ske en ændring i danskernes indkøbsadfærd. Han mener, at mange danskere er ved at være lidt trætte af discount, og at fl ere gerne vil bruge penge på god mad og kvalitet:

– De er trætte af at komme ind i butikker, hvor de ikke kan få de ting, de skal bruge. Mit indtryk er, at de faktisk er villige til at betale for at kunne få tingene ét sted. Det sparer de tid ved. Den anden ting er, at de i supermarkedet kan få varer, som de ikke kan få andre steder, og mange køber i dag varer af en bedre kvalitet. Selvfølgelig skal en pakke mel koste det, en pakke mel skal koste. Der kan vi ikke adskille os, for her er vi nødt til at holde markedsprisen, men vi skal finde alle de nicheprodukter, som er med til at skabe en anderledes butik, siger han.

 

 

Opdateret 10. nov 2020