I Kiwi kommer nye butikschefer i ”mesterlære”

Dagrofa 30. maj 2016 -
This describes the image
||||||| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand|Butikschef i Kiwi Grindsted og mentor Thomas Kousgaard Foto: Helle-Karin Helstrand|HR business partner i Kiwi Mette Møller Foto: Helle-Karin Helstrand|Mentee i Kiwi grindsted Rachel Jensen. Foto: Helle-Karin Helstrand|Fo

 

Når Dagrofas discountkæde Kiwi skal overlade ansvaret for en butik til en ny butikschef, er det ikke nok, at den nye medarbejder har været butikschef i en anden detailkæde. Det er ikke en gang nok at have været leder i en anden discountkæde.

- En ny butikschef skal lære Kiwi at kende. Dels skal den nye medarbejder vide, hvordan han eller hun får succes i netop Kiwi, dels skal vedkommende føle sig godt modtaget – og godt tilpas i sit nye job. Derfor indførte vi først på året en ny mentorordning, fortæller HR business partner i Kiwi, Mette Møller.

[caption id="attachment_50893" align="aligncenter" width="1378"]HR business partner i Kiwi Mette Møller Foto: Helle-Karin Helstrand HR business partner i Kiwi Mette Møller
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Målet er at klæde den nye chef på til at bestride sit job, men i lige så høj grad sikre, at butikschefen har lyst til at blive i Kiwi. Det er nødvendigt, hvis kæden skal have den succes, som vi satser på, siger Mette Møller og tilføjer, at kæden i et halvt års tid har arbejdet på at udvikle det helt rigtige træningsprogram.

Når en ny butikschef allerede har været butikschef i en anden kæde, bliver han eller hun mentee i otte uger hos en uddannet mentor, der arbejder som butikschef i en af kædens butikker. Den kommende chef indgår i arbejdet i butikken på lige fod med butikschefen og bliver blandt andet sat ind i Kiwis værdier og hele administrationssystemet, inden han eller hun får sin egen butik.

- Har vedkommende været souschef, er mentorforløbet på seks måneder, mens en kommende butikschef, der ikke har nogen ledererfaring, først skal igennem en teoretisk-praktisk uddannelse på et år.

- Vi arbejder lige nu på at opgradere uddannelsen, så den kommer på akademiniveau, siger Mette Møller.

Velkomsten indledes, allerede inden den nye butikschef-aspirant er begyndt i butikken.

- Den nye medarbejder bliver ringet op og får blandt andet tilsendt en kurv med varer fra Kiwi og med sit nye arbejdstøj. Vi tror på, at det er meget vigtigt, at en ny medarbejder ved, at vi tænker på ham eller hende, siger Mette Møller.

En mentor har været på en kursusdag, hvor vedkommende blandt andet lærer om forskellige læringsformer og om at give feedback. Kæden har i øjeblikket 13 mentorer, men forventer at uddanne 13 flere.

 

[caption id="attachment_50891" align="aligncenter" width="1444"]Butikschef i Kiwi Grindsted og mentor Thomas Kousgaard Foto: Helle-Karin Helstrand Butikschef i Kiwi Grindsted og mentor Thomas Kousgaard
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Mentor i Kiwi: ”Mentor-opgaven udvikler også mig personligt”

 

Som mentor er det Thomas Kousgaards opgave at lære fra sig, men han har også selv fået noget ud af at have været mentor for en butikschef-aspirant i otte uger.

- Det har været sindssygt spændende at være med til at give en ny butikschef en god start. Rachel kom fra en anden discountkæde, hvor man gør tingene på en anden måde. Så jeg har også kunnet lære af hende. Vi har ofte sparret med hinanden, siger Thomas Kousgaard, der er 35 år og oprindeligt udlært som salgsassistent i en SuperBrugs.

- Jeg har også arbejdet som købmand i Rema 1000 og butikschef i en detailkæde, men jeg nød at komme tilbage til dagligvarehandlen for fem år siden. Da jeg begyndte som butikschef i Kiwi, kunne jeg stå i en situation, hvor jeg ikke anede, hvem jeg skulle kontakte for at få hjælp. Sådan er det ikke i dag, siger Thomas Kousgaard.

Noget af det, han lærer som mentor, kan han også bruge over for sit faste personale.

- Jeg har altid givet mine medarbejdere feedback, men jeg er blevet mere bevidst om, hvordan og hvornår jeg gør det. Jeg har også erfaret, at mennesker lærer forskelligt. Det kan mine medarbejdere få glæde af i dag, siger Thomas Kousgaard, der snart skal have sin næste mentee i praktik.

- Og så udvikler det mig personligt at skulle sætte et andet menneske ind i de opgaver, jeg har som butikschef, siger han.

 

 

 

[caption id="attachment_50898" align="aligncenter" width="1444"]Mentee i Kiwi grindsted Rachel Jensen. Foto: Helle-Karin Helstrand Mentee i Kiwi grindsted Rachel Jensen.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

 

Mentee i Kiwi: ”Jeg slap for at være Palle alene i verden”

Da den Fakta-butik, som Rachel Jensen var butikschef i, lukkede, havde hun arbejdet i Coops discountkæde i ni år. Hun var begyndt på laveste niveau efter sin HF-eksamen og arbejdede sig op mod toppen.

- Da butikken skulle lukke, følte jeg, at det var på tide at prøve noget nyt, siger 27-årige Rachel Jensen, der søgte en stilling som butikschef i Kiwi.

Hun fik jobbet, men inden hun blev sluppet løs i sin egen butik, skulle hun – til trods for at hun havde en lederuddannelse fra sin tidligere arbejdsplads – igennem et mesterlæreforløb hos en erfaren butikschef i Grindsted.

- Kontoret og det arbejde, jeg skulle udføre her, var lidt af en dræber, og hvis jeg ikke under mit forløb hos Thomas havde lært, hvordan Kiwis systemer fungerer, ville jeg være stødt ind i problemer. Kiwis system er helt anderledes end det, jeg har været vant til i Fakta, siger Rachel Jensen.

Hun er tydeligvis en fighter, og inden de obligatoriske otte uger var gået, havde hun nået de mål, som kæden har sat for mentorforløbet. Derfor er hun allerede efter syv uger som mentee butikschef i en butik i Ikast.

- Men jeg ville ikke have været forløbet med Thomas foruden. Jeg kom fra en kæde, hvor jeg havde et stort netværk, og skulle jeg bare have været begyndt i min egen butik, ville jeg have følt mig som Palle alene i verden. Gennem Thomas har jeg ikke alene lært kæden at kende. Jeg har også opbygget mit eget netværk, siger Rachel Jensen.

 

Opdateret 10. nov 2020