Hvor mange kan stave til convenience?

Dagrofa 4. apr 2017 -
This describes the image
||||||||||| Som en del af spars nye koncept er en convenienceafdeling, der hedder SparTid Foto: Helle-Karin Helstrand||Butikken benytter søjler til navigation Foto: Helle-Karin Helstrand|||Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand||||Fra venstre globalt ansvarlig for Spars i

I vindfanget til Spar-kædens nye testbutik, Spar i midtjyske Ejstrupholm, der netop har gennemgået en gennemgribende modernisering, står en impulskøler med et mindre udvalg af færdigretter, juice, sandwich og pizzaer.

Køleren er dog kun en lille forsmag på, hvad der venter kunderne inden for i forområdet, så snart de har passeret butikkens udvalg af blomster. Her møder dem først en softicemaskine, en maskine, der kan lave slushice og en kaffemaskine, der kan producere alle typer kaffe. Derefter kommer tre hyldefag med glasmontrer med wienerbrød, brød og rundstykker fra den lokale bager.

Bag disken er væggen beklædt med noget, der til forveksling ligner hvide fliser, pyntet med Spars grønne logo.

Et varmeskab indeholder blandt andet pølsehorn og panini, og efter det kommer en flere meter lang køledisk med et bredt udvalg af retter, der bare skal varmes, inden de kan spises.

[caption id="attachment_58832" align="aligncenter" width="2000"] Maden i disken er dels fra eksterne leverandørere, dels egenproduktion i slagter-delikatsseafdelingen Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Det er alt sammen selvbetjening, for med de mange timer, som butikkerne efterhånden holder åbent, kan det ikke lade sig gøre at have personale bag disken, siger koncept- og udviklingsdirektør Martin Jöhncke, der er i butikken Ejstrupholm, fordi Spar Danmark i dag viser testbutikken med kædens koncept 5.0 frem for topledelsen i Spar International.

Gæsterne er kommet fra Holland, hvor det internationale brand har sit hovedsæde. På bagvæggen bag færdigretterne står med store grønne bogstaver: SparTid. Sådan hedder den nye afdeling i det Spar-koncept, som købmændene og deres bagland i Dagrofas Købmandshuset indledte udviklingen af i efteråret 2015.

Dengang var 130 købmænd fra Spar og Min Købmand på en to dages studie-tur på Oslo-båden - Oslo tur-retur med inspirationsbesøg i norske Spar-butikker – og blev enige med deres bagland om at forny koncepterne i deres kæder.

[caption id="attachment_58836" align="aligncenter" width="2000"] Bilen har som en del af det nye koncept fået nyt udseende
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Udnytter sit internationale navn

I 2015 blev planen, at alle Spar-butikker skulle have en køler med sameksponering af ingredienser til dagens ret. ”Hverdagsklassikere”, hed konceptet, der efterfølgende kom ud i de fleste butikker.

- Nogle steder gik det koncept godt. Andre steder ikke. Forventningerne til, hvad vi kan byde på inden for måltidsløsninger, har dog flyttet sig meget siden, og vi er nødt til at følge med. Det er Ejstrupholm et bevis på, siger Martin Jöhncke.

Den nye afdeling er, hvad man i fagsproget kalder en convenienceafdeling. Men ”hvor mange kan stave til convenience”, som Spars sortimentschef Finn Christiansen siger, da han præ-senterer afdelingen for de internationale gæster.

Derfor leger Spar Danmark i stedet med den danske betydning af brandets navn og kalder afdelingen for SparTid. Færdigretterne i den lange køler kommer for en stor dels vedkommende fra butikkens egen slagter- og delikatesseafdeling, mens andre er produceret af eksterne leverandører.

- En tredjedel af vores 120 Spar-butikker har egen slagter-delikatesse produktion. Den resterende del får færdigretter fra andre Spar-butikker eller fra Dagrofa, fortæller Martin Jöhncke og tilføjer, at vedrørende brød samarbejder nogle butikker med lokale bagere.

- Andre har bakeoff, siger han. Mens kæderne tidligere satsede på, at kunderne skulle rundt i hele butikken, har Spar i dag erkendt, at sådan er trenden ikke.

[caption id="attachment_58827" align="aligncenter" width="2000"] Butikken benytter søjler til navigation
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Nogle kunder har travlt, og så skal vi ikke tvinge dem hele vejen rundt i butikken, vi skal være der, hvor kunden er, siger Martin Jöhncke.

Opdateret 10. nov 2020