Guldbageren: ”Kiwi-lukning er aftalebrud”
Hvor mange penge GuldBagerne kan miste, vil kædens direktør Claus Christiansen ikke sætte tal på.
Men nogle af kædens 25 medlemmer skal skære kraftigt ned på omkostningerne – eller skaffe nye aftaler - hvis de skal bevare en sund forretning efter lukningen af Kiwi-butikkerne, som bagerne i dag leverer brød til.
- Lige nu er ingen i fare for at lukke, men det er klart en streg i regning, at vi ikke længere skal levere brød til Kiwi. Beslutningen kom helt bag på os, og nogle af vores medlemmer skal nu i gang med at vende sten og tilpasse omkostninger, siger Claus Christiansen.
Guldbageren underskrev så sent som i april en ny aftale med Dagrofa om levering af brød til Kiwi.
- Den skulle løbe til og med 2019, og vi opfatter det som et aftalebrud, når Dagrofa ikke længere skal have brød til kædens butikker, siger Claus Christiansen.
To tredjedele af Kiwis butikker er allerede lukket og sat til salg – eller er meget tæt på - og den resterende del skal åbne igen - enten som Meny eller som Spar.
Afviser kontraktbrud
- Vi er i en god dialog med Dagrofa, og vi er åbne over for muligheden for i stedet at levere brød til en af Dagrofas andre kæder. Men Spar har allerede sit faste koncept med bakeoff. Kun nogle af butikkerne får brød fra en bager, siger Claus Christiansen.
Han vil ikke på nuværende tidspunkt tale om at gå i retten med kontrakten, som, han altså mener, er brudt.
- Alle bolde er kastet op i Dagrofa lige nu, og vi fortsætter den gode dialog, siger han.
For godt to år siden var GuldBageren ved at gå konkurs, men endte i en rekonstruktion.
- Vi fik aftalen med Kiwi, og den var selvfølgelig med til at hjælpe kæden i rekonstruktions-fasen. Da vi fik den nye aftale i april, var vi glade og sikre på, at vi nu var kommet godt om på den anden side af rekonstruktionen, siger Claus Christiansen.
Dagrofas topchef, Per Thau, afviser, at der er tale om et kontraktbrud.
- Vi ønsker det bedste for Guldbageren og drøfter sammen, hvordan vi kan komme videre, siger han.