Grossist har sluppet taget i Elite-kæden
Kioskkæden Elite kunne i denne uge have fejret 25-års jubilæum.
Nu er skiltene reelt den eneste fællesnævner, der er tilbage, selv om flere end 150 butikker fortsat er registreret som Elite-butikker.
Den gang som nu er det Dagrofa S-Engros, der er registreret som ejer af navn og logo.
Men S-Engros har for omkring tre år siden stoppet markedsføringssamarbejdet med Elite-butikkerne, der i dag fungerer som helt selvstændige butikker.
Tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen lancerede kæden til åbning 1. maj 1994, da han var adm. direktør for Dagrofa S-Engros.
Dengang havde kæden undertitlen "Købmandskiosk", fordi direktøren ifølge Dansk Handelsblad fra april 1994 allerede på det tidspunkt vurderede, at ordet "købmand" havde en god klang.
Det var butikscheferne i S-Engros, der skulle hverve kioskejerne, når de handlede i butikkerne, og det havde de succes med. I løbet af tre uger havde Elite fået ca. 100 medlemmer. Kravet til en butik var, udover at de fleste varer skulle købes i S-Engros, at salgsarealet var på mindst 25 kvm og årsomsætningen minimum 1,5 mio. kr.
- Kæden er en række hjælpeværktøjer, men det er butiksejeren selv, der bestemmer. Nogle krav stilles der imidlertid til hvert enkelt medlem af Elite-kæden. Det er blandt andet et obligatorisk sortiment, som er identisk med markedsføringssortimentet, sagde Alfred Josefsen dengang til avisen.
Der skulle gennemføres 52 årlige kampagner med 12 obligatoriske og tre frivillige tilbud om ugen.
Artiklen er opdateret, efter avisen er gået i tryk, på grund af yderligere oplysninger fra Dagrofa