Forbrugerne overser butikkers miljøtiltag
Færre end hver fjerde bemærker, om deres dagligvarebutik er energi- og miljøbevidst. Men otte ud af ti synes, at det er vigtigt.
Danske dagligvarebutikker kæmper i øjeblikket om at være branchens mest miljøbevidste. Belysningen skiftes ud til LED, køle- og fryseanlæg får låg og kører på CO2-anlæg, butikker installerer solceller på taget, og kæder indretter butikker til Svanemærkning.
Kæderne sparer på langt sigt penge på at tænke på miljøet, men hvad betyder tiltagene for forbrugerne?
Næsten 80 pct. af forbrugerne, siger i kundeundersøgelse, som Kundepanelet har foretaget for Dansk Handelsblad via Tilbudsugen.dk, at det har et en høj eller rimelig høj betydning, at deres dagligvarebutik tænker på miljøet.
Men under en fjerdedel af forbrugerne tænker i praksis over, om dagligvarebutikken har gjort nogle energi- og miljøforberedende tiltag.
13 pct. tænker kun over det, hvis butikken specifikt gør opmærksom på, at de gør noget ved miljøet enten i deres markedsføring eller eksempelvis ved indgangspartiet til butikken.
De Svanemærkede butikker skilter med deres certificering, og det har stor betydning for forbrugerne.
Ni ud af ti kender Svanemærket
Kendskabet til det nordiske miljømærke er nemlig højt.
Næsten ni ud af ti forbrugerne angiver, at de kender mærket i enten høj eller rimelig høj grad. Knap halvdelen har helt styr på, hvad mærket betyder, mens resten tilnærmelsesvis kender mærkets betydning.
Kun 1,5 pct. mener ikke, at de har hørt om Svanemærket.
Det er dog kun knap halvdelen af forbrugerne, der ved, at en butik kan være Svanemærket. Hver femte forbruger aner ikke, at en butik kan være Svanemærket.
Men selvom en forbruger ikke har kendskabet til at en butik kan være Svanemærket, så er hun eller han meget bevidst om, hvad det vil betyde rent energi- og miljømæssigt. Knap syv ud af ti mener, at det i høj grad har en betydning for det samlede C02 regnskab, at en butik bliver Svanemærket.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk