Folkemødet: Dagrofa øjner overskud på bundlinjen

Dagrofa 19. jun 2017 -
This describes the image
Koncernchef i Dagrofa, Per Thau, har hentet stor inspiration om trends på Folkemødet på Bornholm. Foto: Henrik Denman
Skrevet af: Henrik Denman

Med lukningen af discountkæden Kiwi er Dagrofa klar til at sætte kurs mod at styrke sin position på supermarkeds- og foodserviceområdet.

Meny og FoodService Danmark er de to flagskibe, der skal hente vækst og positive regnskabstal fra 2019. Målet er at gøre Meny til landets bedste fødevaremarked og at sikre, at foodserviceforretningen får sin del af den voksende omsætning, der ligger i udespisningsmarkedet.

- Vi har meldt os ud af discountmarkedet og koncentrerer os om de to tredjedele, hvor vi faktisk er rigtig gode. Der kan vi vende udviklingen. Vi tjener penge på vores foodserviceforretning, på vores logistikforretning og på supermarkedet. Vi har sagt, at Dagrofa tjener penge i 2019. Det er vores klare målsætning, siger Dagrofas koncernchef Per Thau.

Fire store trends

Vi møder ham på Folkemødet på Bornholm, hvor han har haft travlt med at gå til arrangementer for at høre om tidens store trends. Denne lørdag eftermiddag overværer han et arrangement om lokale fødevarer, der foregår på det fine sejlskib "Johanne" i Allinge Havn.

I løbet af weekenden på Folkemødet er han blevet bekræftet i analyse af udviklingen.

- Når vi kigger på vores Meny-butikker og på foodservicemarkedet, ser vi fire store trends, der bevæger sig. Den ene er, at forbrugerne søger højere kvalitet på varerne, nummer to er sundhed, så ser vi en bevægelse mod convenience, og endelig ser vi en bevægelse mod bæredygtighed og samfundsansvar. Det er de fire trends, vi meget bygger vores forret-ning op omkring. Det er dem, vi skal være gode til at levere til vores kunder.

Vækst

Hos Dagrofa kan man allerede se tegn på, hvor væksten ligger.

- Tager vi f.eks. kvalitet, ser vi, at vores varer, der har en høj kvalitet, har en vækst på 5-8 pct., mens lavprisvarerne faktisk falder 2-3 pct. om året, så der er en meget tydelig udvikling. Ser man på det over nogle år, så sker der noget.

- Ser man på udespisning, vokser foodservicemarkedet 3-4 pct. om året. Når vi akkumulerer det, så havde vi i 2009 et marked på 28 mia. kr., og i 2016 var det på 42 mia. kr. Det er det samlede marked for udespisning på restauranter, kantiner og takeaway, siger Per Thau.

Han deler markedet for madvarer op i tre dele: discountmarkedet, supermarkeder og udespisning.

- Vi har meldt os ud af discountmarkedet, for det er for kompliceret og vanskeligt at tjene penge her. Inden for supermarkeder og foodservice mener vi, at vi kan være blandt de bedste i landet. Vi kan se vækst i Meny og i vores foodserviceforretning. Derfor koncentrerer vi os om de to områder, siger Per Thau.

Opdateret 10. nov 2020