Eventyrlig markedsføring skal trække hverdagskunder i Meny

Dagrofa 24. jun 2019 -
This describes the image
Foto: Jesper Veber Knudsen

Klar til nye madeventyr?

Sådan spørger Dagrofas supermarkedskæde Meny nu på kæmpebannere, i tilbudsavisen og i nye tv-spots. En ny kampagne med eventyr som omdrejningspunkt skal trække flere hverdagskunder ind i Dagrofas fire år gamle supermarkedskæde.

- Baggrunden er helt lavpraktisk den, at kommunikationsplatformen fra 2015 trængte til at blive shinet op. Vi ændrer ikke i vores koncept, men vil gøre det endnu mere tydeligt, hvad vi kan i Meny; nemlig inspirere kunderne til at gøre lidt mere ud af maden - også til hverdag. Det er et forsøg på at forklare kunderne, at de kan gå i Meny for at få et lille eventyr på toppen af en ellers kedsommelig hverdag, siger kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.

Han tilføjer, at mens kommunikationen hidtil har haft butikkerne og de såkaldte madarbejdere som fokus, er det nu kunderne, der er omdrejningspunktet. Eksempelvis viser et af de store bannere et par, der griller pølser over et bål på stranden i solnedgangen.

- Det skal netop signalere, at et madeventyr i Meny ikke nødvendigvis er ensbetydende med højere fransk molekylær gastronomi. Et eventyr også kan være noget så enkelt som at stege en pølse, siger Kenneth Pedersen.

Vækst på kunder og kurv

En anden del af den nye kommunikationsplatform hedder "To sider af samme sag" og skal signalere, at Meny har fokus på kvalitetsmad, men samtidig kan matche discountkæderne på pris.

- Ligesom man kan skabe en kurv i Meny, der er dyrere end andre steder, kan man også samle en kurv, der på prisen kan konkurrere med discountbutikkerne, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Han vil ikke sætte et præcist tal på kædens vækst, men siger, at omsætningsindekset i 2018 lå mellem 100 og 110.

- Og når jeg siger det sådan, ligger det nok et sted midt i mellem, siger Kenneth Holmen Pedersen som svar på en opfordring til at præcisere væksten.

- Det gode er, at vi vækster både på kundestrøm og kurv - og både i weekenden og på hverdage. Men mens vi for mange er first choice i weekenden, og når der skal være fest, har vi ikke den samme first choice-position på hverdage. Da bliver vi vejet op mod de andre kæder, fortæller kædedirektøren.

Ny butik i Horsens

Kæden har åbnet 10 butikker siden efteråret 2017 og har ifølge direktøren øget sin markedsandel, selv om et nogenlunde tilsvarende antal butikker er lukket i perioden. På nær en enkelt af de nye butikker, nemlig butikken i Løkken, er alle nyåbninger ejet af Dagrofa.

Det betyder, at Dagrofa ejer 47 ud af kædens 115 butikker. Kenneth H. Pedersen forventer, at en stigende andel af Meny-butikkerne med tiden vil komme på Dagrofas egne hænder - helt eller delvist.

- Det er en stor investering at åbne en Meny-butik og drive den de første år. Derfor er det oplagt, at der er os, der åbner nye butikker, og at vi måske bliver ejere eller medejere i et I/S, når der sker et generationsskifte. Men der vil heldigvis fortsat være mange selvstændige købmænd i kæden.

Lige nu er der dog kun konkrete planer om en enkelt ny butik, der skal åbne i Horsens i begyndelsen af 2020.

- Vi vurderer hele tiden på beliggenheder, og jeg skal ikke udelukke, at der kommer fl ere. Vi vil blandt andet gerne have flere i trekantområdet, hvor vi netop har åbnet i Fredericia. Men Horsens er den eneste, der er officiel lige nu, siger Kenneth Pedersen.

Opdateret 10. nov 2020