Erfaren købmand sætter fut i Fredericias nye Meny
Friskkogt torskerogn, et stjerneskud, smørrebrød eller en schnitzel med mos og sovs.
Det er onsdag formiddag i den præcis et år gamle Meny i Fredericia, og selv om der er to til at betjene kunderne i den åbne delikatesse- og slagterafdeling, må nogle kunder vente lidt på deres tur. Andre vælger en salat fra den selvbetjente salatbar.
- Det går godt. Vi vækster hver eneste uge. I to uger i træk har vi endda været den butik i kæden, der fik fleste nye medlemmer på Meny-kortet. Det er dejligt, når man kan registrere, at vi øger kundeloyaliteten. Og det gør mig ekstra glad, når jeg som i morges bliver mødt af en kunde, der spontant siger: ”Hvor er butikken flot - og det hver eneste dag”, siger købmand Morten Birkebæk.
Han kom til den Dagrofa-ejede Meny 1. november. Opgaven var blandt andet at få flere kunder i butikken, og det er lykkedes.
[gallery columns="1" td_select_gallery_slide="slide" ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC03LXNjYWxlZC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Ik1lbnkgRnJlZGVyaWNpYV9oa2ggKDcpIiwiY2FwdGlvbiI6IkRlbGlrYXRlc3NlbiBlciBldCBhZiBkZSBmb3JyZXRuaW5nc29tclx1MDBlNWRlciwgc29tIHZcdTAwZTZrc3RlciBpIE1lbnkgaSBGcmVkZXJpY2lhLiBGb3RvOiBIZWxsZS1LYXJpbiBIZWxzdHJhbmQiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC0xNS1zY2FsZWQuanBnIiwidGl0bGUiOiJNZW55IEZyZWRlcmljaWFfaGtoICgxNSkiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC02LXNjYWxlZC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Ik1lbnkgRnJlZGVyaWNpYV9oa2ggKDYpIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC0xMi1zY2FsZWQuanBnIiwidGl0bGUiOiJNZW55IEZyZWRlcmljaWFfaGtoICgxMikiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC0xMC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Ik1lbnkgRnJlZGVyaWNpYV9oa2ggKDEwKSIsImNhcHRpb24iOiIiLCJhbHQiOiIiLCJkZXNjcmlwdGlvbiI6IiJ9,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZGhibGFkLmRrXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIwXC8wMlwvbWVueS1mcmVkZXJpY2lhX2hraC05LXNjYWxlZC5qcGciLCJ0aXRsZSI6Ik1lbnkgRnJlZGVyaWNpYV9oa2ggKDkpIiwiY2FwdGlvbiI6IkZvdG86IEhlbGxlLUthcmluIEhlbHN0cmFuZCIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="]
Med sig har Morten Birkebæk adskillige års erfaring fra en lang række både SuperBest- og Meny-butikker, som han som regel er rykket ind i for en kortere eller længere periode, når en købmand er stoppet af forskellige årsager. Nu er hans plan at slå sig ned i Fredericia.
- To butikker er aldrig ens, og det samme gælder kunder og personale. Det er altid både spændende og udfordrende at overtage en butik, men det giver en ekstra udfordring, når butikken er ny i en by, hvor der ikke tidligere har været en Meny, siger Morten Birkebæk.
Han må ikke sætte tal på hverken omsætning eller budget.
- Men jeg glæder mig til, at vi nu går ind i år to i butikken, så kan vi begynde at sammenligne med vores egne tal. Det er noget andet end et budget, som det altid er svært at lægge i en ny butik, siger han.
Den hyggelige stemning
Butikken ligger i midtbyen, tæt på stationen, og Meny er langt fra alene om kunderne. Alle konkurrenter ligger i gåafstand fra Meny - SuperBrugsen og Føtex ca. et par kilometer derfra.
- Vi skal konkurrere på vores ferskvareafdelinger, og vi vil gerne være kendte på, at vores kvalitet er i top hver gang. Vi satser på at trække kunder fra hele Fredericia og også gerne Middelfart, der ikke har en Meny, siger Morten Birkebæk.
[caption id="attachment_85459" align="alignnone" width="696"] Konkurrencen er hård mellem byens butikker, og en velassorteret frugt- og grøntafdelingen kan gøre en forskel. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]
Han erkender dog, at hans mål nok ikke adskiller sig meget fra dem, som de andre supermarkeder har.
- Derfor handler det også om at skabe den gode stemning. Den, jeg husker fra min barndom, når jeg var med mine forældre hos slagteren i Aulum. Heldigvis var det faktisk den stemning, jeg hæftede mig ved her, den første weekend jeg var i butikken. Det var fedt at se, hvordan selv de unge piger bag disken gik til kunderne, siger købmanden.
Trods køen ved delikatessen denne onsdag morgen er det hverdagene, Morten Birkebæk har mest fokus på.
- Fredag og lørdag går det faktisk fint, men vi skal have vænnet kunderne til at vælge os - også på hverdage. Det er ikke så nemt at ændre folks vaner, som de har haft i mange år, før vi kom til; det gør man ikke fra dag til dag, siger købmanden.
Tilbud til hverdagskunder
En af metoderne, han har valgt, er dagstilbud. Det kan være i den lokale ugeavis og på Facebook.
Søndag til tirsdag trækker han eksempelvis kunder på Øllingegaard-mælk til 6,95 kr., men det er også tilbud fra slagteren, der lokker.
- Det kan også være ja tak-tilbud på Facebook, som er med til at øge kundestrømmen. Dem er vi lige begyndt at eksperimentere med, og det går faktisk fint. 75 kunder reagerede på Grimbergen øl, og næsten alle, der har sagt ja tak, kommer efter deres tilbud, siger Morten Birkebæk.
Han tilføjer, at det er yderst vigtigt, når man har ja tak-tilbud, at have varerne og ikke love flere tilbud væk, end man har i huset.
- Det dur ikke at kunderne kommer til tomme hylder - uanset hvilken type tilbud, det handler om, siger han.
Nogle hylder blev måske tomme, da købmanden inviterede på ”Smag på Meny”.
- Arrangementet trak så mange, at det var svært at komme rundt i butikken. Industrien spæder til med smagsprøver, og nogle er der også selv for at dele smagsprøver ud. Måske køber kunderne ind samtidig, ellers kommer de forhåbentlig igen, fordi de har haft en god oplevelse, siger Morten Birkebæk.