Danskerne søger mod supermarkeder
Danskerne har for alvor fået lyst til at lægge flere indkøbsture i de store supermarkeder. Gennem kriseårene har discountsektoren hugget en meget stor del af salget af dagligvarer, men supermarkederne slår nu tilbage i kampen om kundernes husholdningsbudgetter.
Tal fra Retail Institute Scandinavia viser udviklingen. Ifølge den nye udgave af 10-års-statistikken fra dansk dagligvarehandel var discountsektoren ikke overraskende den helt store vinder med en vækst på 10 år på 70 pct.
Men de store supermarkeder oplever også fremgang i omsætningen med en vækst på otte pct. Købmandshuset under Dagrofa står bag bl.a. Meny og Spar-kæderne, og her forventer kædedirektør Jørgen Nielsen, at supermarkederne vil tage en endnu større del af markedet.
– Jeg er helt overbevist om, at supermarkedsdelen i dansk dagligvarehandel er på vej til yderligere vækst. Jeg tror, at discountkæderne kommer til at kæmpe om en mindre andel i forhold til, at der bliver flere butikker. Jeg tror ikke, at volumen vil øges i discount, men der bliver flere forretninger, der skal dele den kage, og så tror jeg, at supermarkederne begynder at gnave sig ind på markedet, siger han.
Butikker med vækst
I 2016 lå discountbutikkerne på indeks 170 i forhold til 2006 målt på omsætningen. Den anden vinder er gruppen af store supermarkeder, som er butikker i størrelsen 1.000-2.499 kvm. med indeks 108. Jørgen Nielsen nikker genkendende til udviklingen.
– Vi er selv et tydeligt eksempel på den udvikling. Da vi lancerede Meny for næsten to år siden, var det en vigtig strategisk beslutning med afsæt i, at de danske forbrugere på et tidspunkt må få behov for nogle bedre fødevarebutikker i stedet for discount. Det kan ikke passe, at alting kun kan sælges på pris, men kvalitet vil også blive et tema.
Han mener, at mange af de forbrugere, der traditionelt går meget i discount, også får behov for varer og indkøbsoplevelser, der er bedre og anderledes.
– Jeg tror, at vi er nået et mætningspunkt inden for discount. Mange forbrugere synes, at der er andre værdier, der tæller, og kunderne føler et større ansvar for deres daglige indkøb. Vareområder som kød, fisk, frugt og grønt og flere fri for-varer kræver plads. Måltidsløsninger begynder stille og roligt at komme ind i supermarkederne, og udviklingen, tror jeg, bevæger sig over mod det niveau, vi har i Meny, siger Jørgen Nielsen.