Dagrofas topchef: Vi havde mange købere til foodservice-ben
Man har et standpunkt, til man tager et nyt.
Dagrofa-koncernen er i den grad vendt på en tallerken i forhold til sidste års radikale strategiske valg om at fokusere benhårdt på detail - og dermed frasælge sit overskudsgivende foodservice-ben i Foodservice Danmark.
Når salget nu bliver opgivet, handler det ikke om en mangel på interesserede købere, der ville betale en god pris, siger Dagrofas koncernchef Per Thau til Dansk Handelsblad.
- Vi har haft rigtigt mange interesserede købere, såvel industrielle købere som kapitalfonde. Men for os handler det om, at vi egentlig er blevet klogere og ønsker at beholde virksomheden. Sidste år havde vi behov for at fokusere vores detailvirksomhed, og det var egentlig hovedårsagen til, at vi ville sælge. Men det er gået hurtigere end ventet med at få delt virksomheden ud i to ben, og nu konstaterer vi, at vi sagtens kan drive begge, siger Per Thau.
Og i modsætning til et fladt dagligvaremarked ligger væksten i hele udespisnings-segmentet nu ikke langt fra 10 pct. om året - og den vækst vil Dagrofa gerne snuppe sin andel af via Foodservice Danmark.
- Nu ser vi et stort vækstpotentiale på foodservicemarkedet, også større, end vi gjorde for et år siden. Vi ser tydeligere, at fødevaresalget i nogen grad flytter sig fra butikkerne til udespisning, convenience og færdigretter, siger Dagrofas koncernchef.