Dagrofas problembarn leverer et samlet underskud på 285 mio. på tre år

Dagrofa 29. maj 2019 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

"2018 har været et turbulent år for Foodservice Danmark, med store økonomiske- og ledelsesmæssige udfordringer.”

Sådan beskriver ledelsen Dagrofas foodserviceselskab i ledelsesberetningen for regnskabsåret 2018.

Samme ledelse kalder da også bundlinjen på minus 127 mio. kr. for utilfredsstillende. Det er tredje år i træk med røde tal, hvilket giver et samlet underskud de seneste tre år på 285 mio. kr.

Underskuddet skyldes blandt andet en række afskrivninger på goodwill og kunderelationer. Afskrivninger, der følger efter, at værdierne i Foodservice Danmark allerede i 2017 måtte revurderes.

Foodservice Danmark solgte dog for lidt mere i 2018. Omsætningen steg fra 4,138 mia. kr. i 2017 til 4,234 mia. kr. i 2018.

I november sidste år fik Foodservice Danmark med ansættelsen af tidligere systemfrugt-direktør Peter Bruun ny direktør.

Han kan berette, at det går fremad: Foodservice Danmark har klaret sig bedre end budget de første fire måneder af 2019.

- Vi har fået flere kunder, men omsætning skaber ikke lønsomhed. De er dog et hint fra kunderne om, at vi gør det godt. Men i forhold til bundlinjen er det vigtige, om vi kan gøre det skarpere, siger Peter Bruun.

Hjælp nordfra

Det bliver da heller ikke til et nul eller sorte tal på bundlinjen hverken i år eller næste år. 2021 eller 2022 er mere realistisk ifølge direktøren.

- Jeg har ikke et klart bud på, hvornår tallene er sorte. I de turnarounds, jeg har arbejdet med, har det taget tre år at komme fra rødt til sort. Ting tager tid, siger han.

Han føler sig dog godt hjulpet af de to nye og eksterne bestyrelsesmedlemmer, som FoodService Danmark hentede nordfra i april sidste år. Det er Tore Bekken, adm. direktør i Asko, og Håkan Åkerström, koncernchef i Martin & Servera, som kommer med erfaring fra de førende foodservicevirksomheder i henholdsvis Norge og Sverige.

- Det har været givende for mig at kunne besøge de to virksomheder, og både min ledergruppe og jeg har gavn af at kunne sparre med dem løbende, siger Peter Bruun.

Han har kun ganske få kommentarer til det netop offentliggjorte regnskab og de seneste års underskud.

- Foodservice Danmark havde fået tilført en række funktioner for at kunne stå på egne ben, så virksomheden var klar til salg. Oven i det flyttede man for halvandet år siden. Det tager tid at få en virksomhed samlet og til at fungere et nyt sted. Måske har der været brug for mere personale i en periode. Man har også fået en vækst, men den har ikke været tilstrækkelig lønsom til at skabe den nødvendige vækst

Opdateret 10. nov 2020