Dagrofas nye vækstjægere
Humøret var højt, og stoltheden lyste ud af de 10 købmænd og ledere i købmandsbutikker landet over, da de forleden modtog diplomer som det synlige bevis på at have gennemført Dagrofas købmandsuddannelse. De har udgjort det andet hold på Dagrofas købmandsuddannelse, hvor målet er, at de inden for senest et år skal have overtaget deres egen forretning i en af Dagrofas kæder.
Dagrofa har i de seneste år skabt rammerne med kæderne Meny, Kiwi og Spar, og Min Købmand står for at blive relanceret. Nu skal offensiven føres ud, hvor det afgørende slag for at vinde markedsandele og skubbe omsætning og indtjening i vejret skal stå.
Dagrofas ambition
Dagrofas koncerndirektør Per Thau understreger vigtigheden af købmandsuddannelsen:
– Vi uddanner købmænd, fordi vi har brug for dygtige købmænd ude i butikkerne. Vi har nogle gode talenter rundt omkring, og det er dem, vi tager igennem vores købmands-uddannelse.
– Der skal ikke herske tvivl om, at vi ønsker at udvide vores markedsandel. Det er vores klare ambition. Det er vigtigt at have nogle stærke kædekoncepter, og det har vi fået med de kæder, vi har skabt, men manden på pladsen betyder rigtig meget. Det er ham, der driver det lokale købmandskab, og han er chefen for medarbejderne, så har man en god købmand, får man også gode medarbejdere.
Købmandsuddannelsen bliver finansieret af bl.a. KFI Erhvervsdrivende Fond. Adm. direktør Jesper Loiborg siger, at KFI og Dagrofa vil være mere aktive i beslutningen om, hvem der bliver købmænd.
– Vi skal være mere aktive i spørgsmålet om butikkerne udnytter deres potentiale. Det er vigtigt, for ellers kommer der bare en anden spiller og ser muligheden for at udnytte det potentiale.
– Jeg tror også, at vi i KFI måske har set lidt igennem fingre med butikkers præstation eller måske blot sagt, at så længe de betaler deres termin, så er det godt nok. Nu spørger vi Dagrofa, om butikkerne udnytter det potentiale, der er. Vores tolerance er nok blevet lidt mindre, så hvis vi ikke tror, at en butik kan rettes op igen på den lange bane, så er vi kommet dertil, at vi er mere konsekvente.
– Man har i den frie sektor ikke rigtig haft en stillingtagen til, hvem der skal drive butikkerne. I dag går vi mere aktivt ind sammen med Dagrofa og ser på, om man udnytter potentialet for den enkelte butik.
Nye værktøjer
To af deltagerne på købmandsuddannelsen er René Ejstrup Larsen, der driver Spar i Hirtshals, og Charlotte Due Olsen, som er servicechef i Meny i Bagsværd. De er begge klar til at løfte udfordringen:
– Jeg skal fortsætte som købmand, men jeg kan gøre brug af den værktøjskasse, jeg har fået på uddannelsen, til at drive mere vækst i butikken. Uddannelsen har givet mig en masse gode relationer til andre kolleger og til at sparre sammen med dem, og det glæder jeg mig meget til. Uddannelsen har givet mig værktøjer, som jeg kan bruge i hverdagen og ledelsesværktøjer til at drive mit personale, siger René Ejstrup Larsen.
– Min drøm er at blive købmand, så mit mål her i 2017 er at finde ud af, hvor jeg er på vej hen. Købmandsuddannelsen har givet mig en masse fantastiske ledelsesværktøjer, som jeg har kunnet bruge derhjemme i dagligdagen i forhold til evaluering og uddelegering. Desuden har jeg haft stor glæde af sammenholdet og den rejse, vi har været på, siger Charlotte Due Olsen.