Dagrofas kunder vælger fritgående grise
Kunderne i Dagrofa går mere og mere op i dyrevelfærd. I hvert fald er efterspørgslen på kød med god dyrevelfærd stigende. Det ses især i Meny-kæden, hvor salget af Frilandsgris i 2015 er steget med syv procent.
- Vi ser en tendens til, at forbrugerne bliver mere bevidste om dyrevelfærden. Udviklingen understreges af vores tal for salget af Frilandssvinekød i 2015, som er gået frem. Generelt oplever vi, at forbrugerne efterspørger fødevarer med det, du kan kalde holdning. Det ser vi i økologisalget, men også i salget af Frilandskød, forklarer Markela Dedopoulos, kommunikationsdirektør i Dagrofa.
Ifølge Landbrug & Fødevarers 'Fødevareanalyse' fra slutningen af sidste år går en tredjedel af de danske forbrugere, altid eller næsten altid, efter økologiske varer - blandt andet ud fra et ønske om at bidrage til øget dyrevelfærd og mindre miljøpåvirkning.