Dagrofa vil udstyre Meny-medarbejdere med klimakørekort

Dagrofa 16. sep 2019 -
This describes the image
Dagrofa Meny klimakørekort Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Over halvdelen af forbrugere er ikke klædt ordentligt nok på til at kunne træffe et bæredygtigt fødevarevalg ude i butikkerne. Det viste en undersøgelse, som YouGov gennemførte for Fødevarestyrelsen i juli i år.

Derfor tager Meny nu klimasagen i egen hånd.

Inden udgangen af 2. kvartal næste år skal flere butiksmedarbejdere udstyres med et klimakørekort, så de opnår kompetencer til bedre at kunne rådgive kunder om f.eks. klimaaftryk på forskellige fødevarer.

- Vi uddanner jo ikke medarbejderne i en ph.d. i klima. Det vil være et helt urimeligt krav, men vi ønsker, at medarbejderne skal mestre de her helt basale, gode råd, som kunder kan have brug for hver dag, siger Mogens Werge, CSR- og Public Affairs-chef i Dagrofa, om det nye tiltag.

Udover et basalt grundkursus vil en række andre medarbejdere, eksempelvis slagtere, frugt- og grønt-ansvarlige og andre fagmedarbejdere, få et klimakursus som led i deres løbende uddannelser, fortæller Mogens Werge.

I første omgang er det meningen, at klimakørekortet udelukkende er for medarbejdere i Meny-kæden, men tiltaget kan med tiden måske også finde vej til nogle af Dagrofas øvrige dagligvarekæder.

- Jeg kan sagtens forestille mig, at nogle af de ting, vi gør i Menys klimaplan, også kan bruges i Spar og Min Købmand, men det her er dedikeret til Meny. Vi er jo en af de ganske få kæder i Danmark, der rent faktisk kan gøre det på den her måde, fordi vi har en del fagligt stærkt kompetente medarbejdere i vores butikker, som vi i forvejen bruger en hel del tid på at uddanne. Og derfor syntes vi også, at det giver rigtig god mening lige præcis for Meny, at det er dér, vi sætter ind i forhold til klima, uddyber Menys kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen.

Fokus på indkøbere

Meny har ikke blot fokus på at klæde kædens butiksmedarbejdere på til at kunne rådgive kunderne om klimarelaterede spørgsmål.

Kædedirektør Kenneth Holmen Pedersen mener også, at det er nødvendigt, at Menys indkøbere får en bedre forståelse for, hvordan fødevarer og klimabelastningen hænger sammen.

Betyder det, at der er flere klimabelastende varer, der helt vil blive udfaset i Meny?

- Ja, det kan man ikke afvise, men det er ikke højest på vores prioriteringsliste, når vi snakker klimaplan. Hele grundkonceptet i Meny er at tilbyde vores kunder et meget bredt og dybt sortiment og i den forbindelse overlade det trygt til kunden, at foretage det valg, han/hun gerne vil tage i butikken.

- Det der ræs mod bunden, hvor man kommer med den ene udmelding efter den anden om, hvad man ikke vil sælge, der vil vi hellere sætte fokus på, hvad vi gerne vil sælge. Så vores fokus bliver at udstyre vores kunder og vores medarbejdere med de værktøjer, der skal til for at vælge rigtigt frem for at vælge på kundernes vegne, siger Kenneth Holmen Pedersen.

Opdateret 10. nov 2020