Dagrofa vil sælge nonfood til professionelle køkkener
Dagrofa Foodservice har traditionelt slået sig op som fødevaregrossist til alt fra restauranter og hoteller til kantiner og den offentlige sektor samt quickservice-kunder, der generelt omfatter takeaway- forretninger. Og selvom nonfood-kategorien også tidligere har været en del af sortimentet, har betydningen af segmentet nu ændret sig.
Det fortæller Morten Juel Hansen, kategorichef for nonfood i Dagrofa Foodservice.
- Nonfood er gået fra at være en kategori, vi bare havde, til at være en understøttelse ud mod alle vores kunder. Et eksempel er restauranterne – først kigger du kød og grønt, men du skal også bruge køkkengrej til at håndtere råvarerne og til sidst skal gæsten have noget at tørre sig om munden med. Nonfood er mindst lige så vigtig som de andre ting. Du kan heller ikke købe Thai-take away og bare tage det med hjem i hænderne, siger han.
Flere varer på hylderne
Med undtagelse af visse Meny-forretninger lever nonfood i Dagrofas dagligvarebutikker på mange måder en sekundær tilværelse, hvor udstyr til madlavningen, blomster med mere tegner kategorien. Markant anderledes ser det ud i koncernens foodservicegren.
Både før og efter coronakrisen for alvor lagde landet ned, var Morten Juel Hansen i færd med at udvide sortimentet af nonfood-produkter. I terminalerne i Ishøj og Middelfart samt forretningens 30 cash and carry-lokationer over hele landet er antallet af varenumre inden for nonfood vokset markant.
- 1. marts indmeldte jeg 1.500 varenumre på hård-nonfood. Det dækker over varer som stegepander, knive og spækbrætter. Der var der en markant interesse for hos kunderne, og vi vækstede, mens coronaen tog til. Sidenhen har vi indmeldt udstyr som kokketøj, sko og forstykker. Det betyder i realiteten, at vi nu kan levere stort set alt det, som et professionelt køkken skal bruge i løbet af en dag. Alt fra tomater og fløde til knive og fodtøj, lyder det fra Morten Juel Hansen.
Ikke billigst på enkeltvarer
At Dagrofa Foodservice nu kan levere ”hele pakken”, er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at kunderne skal forvente store besparelser på de enkelte produkter. Men der kan samlet set være en besparelse at hente for professionelle køkkener og virksomheder, som køber ind på Dagrofa Foodservices one-stop-model.
- Jeg vil ikke udelukke, at kunderne kan finde de enkelte varenumre eller lignende produkter billigere andre steder. Men vi skal huske, at der også er leveringsomkostninger forbundet med at købe spækbrætter og kokkejakker forskellige steder. Vi har forhandlet gode aftaler på plads med leverandørerne, mens der kun skal betales for levering én gang. Så prisen er konkurrencedygtig. Tendensen med at samle sine indkøb på færre leverandører er ifølge Morten Juel Hansen ikke ny, men på det seneste er en ny gruppe af kunder kommet til.
- Kæder med hoteller og kantiner begyndte at gå den her vej for fem år siden. Vi har dog siden set et øget salg til frie kunder som små kæder, enkeltstående restauranter samt quickservice-segmentet. De har indset, at det kan være en meget god ting at holde procesomkostningerne på indkøb nede.
Nye varekategorier i sigte
At Dagrofa Foodservice nu kan levere alt til det professionelle køkken, betyder ikke, at bægeret er fyldt. Morten Juel Hansen understreger, at der stadig - hos især de store kædekunder og hoteller - er flere segmenter, som Dagrofa kan lægge billet ind på.
- Jo større og mere komplette kundepakker vi kan lave, jo mere kan vi udvide forretningen. Vi er stadig på udkig efter nye produktgrupper inden for nonfood, så vi kan udvide vores forretning yderligere til både fullservice- og quickservicekunder, siger morten Juel Hansen og fortsætter:
- En ting er restauration, men alle hoteller og kroer har efterhånden små butikker, hvor de sælger forskellige produkter. Måske kunne vi også favne den del af kundens behov og samtidig gøre det til en god handel for kunden, da de sparer leveringsomkostningerne - vi kommer jo alligevel med råvarerne til køkkenet.