Dagrofa-topchef: Ny strategi handler ikke om vækst

Dagrofa 14. dec 2018 -
This describes the image
Tomas Pietrangeli har sat sig i den varme stol og har givet sig selv tre år til at få Dagrofas indtjening tilbage på sporet. Foto: Henrik Frydkjær

Ikke voldsomt, ikke prangende.

Her mener jeg ikke Dagrofas seneste årsregnskaber – selv om man kunne sige det samme om dem – men det lille hjørne- kontor på anden sal i Dagrofas domicil i Benløse nord for Ringsted, hvor Dagrofas nye koncernchef, Tomas Pietrangeli, for fire måneder siden flyttede ind.

Siden har han haft travlt med at tale med leverandører, kunder, medarbejdere og ikke mindst købmænd for at lære forretningen bedre at kende.

Det har resulteret i en strategi for de næste tre år, som gerne skulle give sorte tal på bundlinjen i Dagrofa i 2021. I så fald bliver det første gang siden 2012.

- Der er helt klart en forventning om, at vi forbedrer bundlinjen; ikke kun for Dagrofa, men også for købmændene. Det er den primære opgave. Det er en indtjeningsdagsorden mere end en vækstdagsorden, siger Tomas Pietrangeli.

Blandt andet effektiviseringer og optimeringer for 100 mio. kr. skal hjælpe til at nå den ”ambitiøse, men realistiske” plan.

Læs også: Ny topchef svinger sparekniven for 100 mio. kr.

”Stærkere Sammen”

Italienskfødte Pietrangeli valgte at tage jobbet, fordi han kunne se, at der var nok at tage fat i. Ikke mindst fordi Dagrofa er en broget organisation med en struktur, der er alt andet end strømlinet. Derfor har han også valgt at kalde den nye strategi for ”Stærkere Sammen”.

- Der er nogle klare områder i vores forretning og vores fælles økosystem, hvor der er et stort potentiale i at stå stærkere sammen over for konkurrenterne og omgivelserne, siger Tomas Pietrangeli og forklarer:

- Historisk har de forskellige ben kørt meget separat. En af de løftestænger, vi er startet på, er at forhandle vores leverandøraftaler på tværs af foodservice og detail i stedet for at have to forskellige aftaler. It er også et område, hvor vi kan effektivisere ved at bruge færre – og de samme – it-systemer på tværs af koncernen.

Samtidig har han, blandt andet på en række købmandsmøder for nylig, slået et slag for, at købmændene køber flere varer gennem Dagrofas eget lager.

Købmændene kan vælge at bruge andre leverandører, og det har mange udnyttet – ikke mindst i forhold til en kategori som frugt og grønt, som har haltet efter.

- Hvis købmanden samler hele sit indkøb hos Dagrofa, sparer det både tid, penge og administration for den enkelte butik. Samtidig bliver distributionen mere effektiv, og jo større omsætningshastighed der er på f.eks. frugt og grønt, des bedre bliver kvaliteten og friskheden af varerne. Og hvis vi kommer ind i sådan en god spiral, har vi også penge til at investere i automatisering af lager osv., siger Tomas Pietrangeli.

Gensidig afhængighed

Det er en topprofessionel topchef med et stærkt leverandør-CV, der er kommet til Dagrofa. Senest har 46-årige Tomas Pietrangeli været fire år i Arla som landechef i Danmark og siden Storbritannien.

Måske netop i kraft af sin erfaring har han valgt at begrænse armbevægelserne til i første omgang at høste de lavthængende frugter og stramme op i virksomheden.

Hvad har overrasket dig mest ved at komme til Dagrofa?

- Jeg blev mest overrasket over, at der er nogle oplagte potentialer, som man ikke er gået efter. Det er det, strategien bygger på: Der er nogle ting, der ligger lige for fødderne af os, og dem kan vi høste, hvis vi gør tingene i fællesskab, svarer han og understreger, at det for ham handler om at se fremad.

Virksomhedens kompleksitet er også kommet bag på ham, ikke mindst den energi, det kræver at håndtere kompleksiteten. Simplificering er et ord, som går igen flere gange hos Tomas Pietrangeli.

- Vi vil samle Dagrofa. Ikke nødvendigvis organisatorisk, men mentalt og kulturelt. Det gælder især detailleddet af Dagrofa. Uden købmændene er der intet Dagrofa og omvendt. Grundpræmissen er, at vi skal styrke hinanden, siger Dagrofas koncernchef.

Tomas Pietrangelis 5-trinsplan for Dagrofa

I 2021 skal der helst være sorte tal på Dagrofas bundlinje. I stedet for store butiksudrulninger er der fokus på at indskrænke sig og løfte i flok.

Koncernstrukturen skal optimeres og gøres enklere. Blandt andet er Prima Frugt og Kødgrossisten blevet integreret i Foodservice Danmark.

Omkostningsstrukturen og kunderentabiliteten i Foodservice Danmark har ikke været optimal og bliver strammet op for at fastholde forretningens position i markedet.

Indkøbsbetingelserne skal forbedres, så der ikke skal forhandles flere aftaler med samme leverandører på tværs af detail og foodservice.

Butikkernes indtjening skal forbedres ved blandt andet at dele gode og dårlige erfaringer og benchmarke de butikker, der gør det godt.

På længere sigt skal der vækstinitiativer til, blandt andet gennem investeringer i digitalisering. Her ønsker Dagrofas koncernchef dog ikke at blive mere konkret.

Opdateret 10. nov 2020