Dagrofa svækker indtjeningen hos sin norske ejer

Dagrofa 31. aug 2017 -
This describes the image
Norgesgruppens kncernchef Runar Hollevik har måttet sende penge til Danmark og Dagrofa i år. Det har kostet på bundlinjen. Foto: Norgesgruppen

Danske Dagrofas største ejer, Norgesgruppen, fortsætter væksten i første halvdel af 2017 med en salgsfremgang på over 8 pct. Men indtjeningen følger ikke med.

Totalt set øgede markedsleder Norgesgruppen omsætningen med tre mia. norske kr. til rekordhøje 41,7 mia. norske kr., svarende til 33,5 mia. kr.

I år har ikke mindst Norgesgruppens lavpriskæde Kiwi taget markedsandele - på bekostning af landets største kæde, Rema 1000. Derfor kommer den betydelige vækst ikke som en overraskelse, men det har kostet at øge så kraftigt.

Halvårets driftsresultat faldt lidt til 1,4 mia. norske kr., mens overskuddet efter skat en del mere som følge af Norgesgruppens engagement i restruktureringen af danske Dagrofa efter lukningen af discountkæden Kiwi.

Norgesgruppens regnskaber har indtil nu ikke omtalt den danske koncern, som nordmændene ejer knap 49 pct. af, med mange ord. Men denne gang er en undtagelse.

Resultatet efter skat endte på 896 mio. norske kr. - 718 mio. kr. Det var 108 mio. norske kr. mindre end i 1. halvår 2016.

"Støtte til gennemførsel af nødvendige strukturelle ændringer i Dagrofa bidrog til et noget svagere resultat for Norgesgruppen", skriver nordmændene i en pressemeddelelse.

Skrapt marked

Dagrofa er imidlertid ikke alene om at trække ned hos Norgesgruppen, hvor den store vækst til dels er hentet i et hjemmemarked med skærpet konkurrence på pris.

- Det er til stor anerkendelse for alle, der arbejder i Norgesgruppen, at vi har en positiv udvikling i et stadig skrappere dagligvaremarked. Kampen om kunderne spidser til, og vi skal fortsætte med at være oppe på mærkerne hver eneste dag for at få fornyet tilliden fra kunderne, siger Norgesgruppens koncernchef Runar Hollevik i sin officielle kommentar til udviklingen i halvåret.

Opdateret 10. nov 2020