Dagrofa styrker kampen om storbyplaceringer

Dagrofa 16. mar 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Sortiments- og konceptchef Morten Jensen (TV) og Kim Scheuer Nielsen, konstitueret kædedirektør har udviklet det nye koncept i samarbejde med blandt andre den tidligere kædedirektør Richo Boss. Foto: Helle-Karin Helstrand
  • Spar vil gerne have flere butikker i både Storkøbenhavn og landets andre store byer. Om få måneder åbner kæden en butik på Frederiksberg

Det skal langt fra være en enlig svale, at Dagrofa for et par uger siden slog dørene op til en spritny Spar-butik i hjertet af København.

Kæden har i dag 131 butikker, hvoraf langt de fleste ligger i provinsen. Men der er mange flere bybutikker i pipeline, og målet er både hovedstadsområdet og landets andre store byer.

- Det er svært at sætte et nøjagtigt tal på, men vi ser et potentiale på et par håndfulde i hovedstadsområdet inden for de næste år. Vi kigger dog ikke kun København. Nu har vi by-konceptet, som vi kan finjustere, så det også passer til både Aarhus, Aalborg og Odense. Vi har en pipeline af mulige placeringer, så må vi se, hvilke der kan passe os i forhold til både pris og indretningsmuligheder, siger Kim Scheuer Nielsen, der er konstitueret kædedirektør.

“Også i storbyerne er Spar ”én af de lokale”, og derfor skal vores købmænd have x-factor og være personligheder.”

Det er kun halvanden måned siden, at kæden officielt åbnede en ny Spar-butik i en nedlagt Meny i Aarhus-forstaden Risskov.

- I andet kvartal åbner vi en butik på Sylows Allé på Frederiksberg. Dertil forventer vi yderligere en butik på Sjælland samt en i Jylland, siger Kim Scheuer Nielsen. Han mener, at Spar er blevet mere attraktiv for ejendomsudviklerne i blandt andet hovedstadsområdet. Her udkæmper især discountkæderne Lidl, Netto og Rema 1000 en benhård kamp om nye butikker.

- Vi er blevet mere synlige i hovedstaden og har vist, at vi har et koncept, der virker. Dertil kommer, at vi kan tilpasse os et mindre salgsareal, end de fleste discountkæder går efter, siger Morten Jensen.

X-factor og franchise

Butikken på St. Kongensgade har et salgsareal på 624 kvm., men Spar kan indrette butikker med et arealspænd på mellem 450 og 800 kvm.

- Lige nu lægger man erhvervslokaler sammen, og det giver nye muligheder for os. Vi kan tilpasse os og strække os på sortimentssiden, siger sortiments- og konceptchef Morten Jensen.

Huslejen i storbyerne er noget højere end ude i de mindre byer, og det betyder, at det er sværere for en selvstændig købmand at byde ind. Butikken på St. Kongensgade er ejet af Dagrofa, der har lejet sig ind.

- Vi arbejder på en franchisemodel, som vi dog ikke er helt klar til at præsentere. Men en sådan model vil være en af nøglerne til at finde de helt rigtige købmænd, siger Kim Scheuer Nielsen. Han tilføjer, at købmanden samtidig er afgørende for butikkens succes.

- Vi skal differentiere os på nærheden og den personlige service, og butikkerne skal tilpasses lokalområdet. Også i storbyerne er Spar ”én af de lokale”, og derfor skal vores købmænd have x-factor og være personligheder, der lander i folks bevidsthed, siger Kim Scheuer Nielsen.

Opdateret 16. mar 2021

Vil du vide mere?