Dagrofa skal være en sund platform fra 2020

Dagrofa 7. jun 2018 -
This describes the image
Fungerende koncernchef Jesper Lok er fortrøstningsfuld i forhold til Dagrofas fremtid trods store millionunderskud de senere år. Foto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Søren Tougaard

2017 bød som ventet på endnu et tre-cifret millionunderskud i Dagrofa-koncernen ovenpå efterdønningerne af Kiwi-lukningen.

Samlet set blev det til et tab på 592 mio. kr. for koncernen som helhed. Heraf relaterer de 320 mio. kr. sig alene til Kiwis exit, mens driften af de fire kæder Meny, Spar, Min Købmand og Let-køb samt datterselskaberne Dagrofa Logistik og Foodservice Danmark gav et underskud på 272 mio. kr.

Også i 2018 venter koncernen underskud, mens omsætningsfremgangen ventes at blive omkring 2 pct., som alt lige må betegnes som beskeden, når man inkluderer et forventet inflationsniveau omkring 1,5 pct.

- Det er ikke udtryk for en aggressiv vækststrategi, men vi føler faktisk, at begge kædeformater og foodservice-divisionen ligger fornuftigt. Dagligvaremarkedet er jo ikke er et aggressivt vækstsegment. Derfor er vores fokus også i høj grad at optimere forretningen og tjene flere penge på vores positioner i markedet, siger Jesper Lok, fungerende koncernchef og bestyrelsesformand i Dagrofa, i sit første længere interview i et dansk medie, siden han tiltrådte jobbet som Dagrofas øverste ansvarlige.

Uvished om overskudsår

Han fortæller, at både Meny og Spar har oplevet fremgang det seneste halve til hele år.

F.eks. nyder Meny godt af forbrugernes fokus på lidt bedre fødevarer, mens Foodservice Danmark med en ny stor terminal i Ishøj også har kørt sig i stilling til at vokse i takt med væksten på udespisningsmarkedet.

Jesper Lok afløste tidligere koncernchef Per Thau i februar i år.

Få måneder før sin afgang udtalte Per Thau til Dansk Handelsblad, at Dagrofa igen vil levere overskud fra 2019.

Om det så også bliver tilfældet, tør Jesper Lok ikke give et bud på nu og her.

- Vi sætter alle sejl i øjeblikket for, at når vi går ind i 2020, så gør vi det på en sund platform, som gerne skulle lave penge. Om der så kommer sorte tal på bundlinjen lige præcis i kalenderåret 2019, det skal jeg ikke spå om. Vi ved, at ligesom 2017 blev et transitionsår for vores foodservice-forretning, så bliver 2018 det også. Men vi er overbeviste om, at vi nok skal få strammet op de steder, hvor der skal strammes op.

- Kommercielt er foodservicemarkedet noget helt andet end detailmarkedet, men bagvedliggende er der noget fælles logistik og distribution, som vi skal sørge for at optimere, siger Jesper Lok om de effektiviseringer og optimeringer, der venter.

Lidt færre butikker på sigt

I de seneste måneder har konkurrenten Coop tilpasset sin forretning med lukningen af 73 butikker, fordelt på 47 Fakta-butikker, 16 Dagli'Brugsen og ti Irma'er.

Dagrofa har dog ingen planer om at skære tilsvarende dybt ned i butiksnettet, der omfatter ca. 530 butikker i dag.

- For dagligvarehandlen generelt er der en anerkendelse af, at vi har et meget højt antal kvadratmeter i forhold til befolkningen. Vi tog jo i høj grad konsekvensen af det lidt på forkant med Kiwi-butikkerne og beholdt kun de placeringer, der var gunstige for Spar og Meny. Der er ingen tvivl om, at der vil være færre butikker i Danmark om et årti. Vi forventer også lidt færre butikker i vores portefølje om et årti, men vi tror meget på det velassorterede fødevaremarked og på butikker i lokalområdet, siger Jesper Lok.

Vil man se færre medarbejdere i koncernen qua de effektiviseringer, der måtte komme?

Vi har ingen større planer, men der er ingen tvivl om, at der vil ske løbende tilpasninger. Det vil vi selvfølgelig gøre, siger Jesper Lok.

 

Opdateret 10. nov 2020