Dagrofa sætter klima på skoleskemaet

Dagrofa 15. apr 2021 -
This describes the image
Foto: Dagrofa
  • Købmandskoncernen indfører nu et klimamodel på salgsassistentelev-uddannelsen. Både kunder og butik skal drage nytte af elevernes viden 

Skrevet af: Søren Tougaard

Butikspersonalet skal blive bedre til at rådgive kunderne om klimapåvirkning. Derfor bliver klima nu en del af undervisningen, når Dagrofa uddanner salgselever.

Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vil over halvdelen af alle danskere gerne leve mere klimavenligt, men mangler viden om hvordan.

Formålet med et klimamodul på elevuddannelsen er at inddrage klimadagsordenen helt fra starten af salgsassistenternes karriere og give den næste generation af salgsassistenter og kommende købmænd de bedste forudsætninger for at nedbringe klimaaftryk i detail.

- I Dagrofa ser vi en klar tendens til, at vores kunder bliver mere og mere bevidste om, hvordan de med deres indkøb kan påvirke klimaet. For os handler det om at matche medarbejdernes viden og kompetencer med kundernes ønsker og behov, og her spiller vores medarbejdere en vigtig rolle. Desuden vægter vi vores medarbejderes kompetenceudvikling, blandt andet via en række interne uddannelser. Med vores klimamodul for vores elever lægger vi endnu et lag på vores ambition om at have de mest kompetente medarbejdere, ikke mindst i vores butikker, hvor vores kunder på tætteste hold oplever medarbejdernes ekspertise, siger Laura Marie Larsen, HR-direktør hos Dagrofa.

Klimaråd via kundeservice 

Klimamodulet bliver introduceret for første gang fra den 19. april og bliver fremadrettet en fast del af salgsassistentelev-uddannelsen.

Ifølge undersøgelser kommer 20 pct. af den samlede klimabelastning fra danskernes fødevareforbrug, så oplysning er et vigtigt fokuspunkt.

Og her kan salgsassistenter både vejlede og inspirere kunderne til indkøb, der kan nedbringe deres klimaaftryk. 

- Udover andre tiltag som samarbejde med madspildsordninger, mere grønt og økologi, tror vi på, at dialog er vejen frem for at nedbringe klimaaftrykket, og vores medarbejdere er uddannelsesmæssigt tænkt med på rejsen. Kunderne vil gerne leve mere klimavenligt, men har brug for personlig vejledning, og det klæder vi vores personale grundigt på til med klimamodulet. Eleverne lærer desuden, hvordan de kan indføre klimavenlige tiltag i deres butikker, og afprøver det i praksis som en del af uddannelsen, siger HR-direktør Laura Marie Larsen.

Projektet er støttet af KFI Erhvervsdrivende Fond. 

Opdateret 15. apr 2021