Dagrofa sælger sine vækstmotorer

Dagrofa 3. jun 2016 -
This describes the image
Foodservice Danmark navneskift Dagrofa Foodservice Foodservice Danmark skiftede navn til Dagrofa Foodservice i slutningen af august. Fra nytår når navneskiftet også Catering Engros og S-Engros. Foto: Dagrofa

Den hårdt prøvede dagligvarekoncern Dagrofa, som er landets tredjestørste, er i fuld gang med at sælge de dele af virksomheden, som voksede mest sidste år.

Det viser koncernens netop offentliggjorte årsrapport for 2015.

Aktiemajoriteten i den grønlandske detailvirksomhed Pisiffik er allerede overgået til Dagrofas to største ejere, NorgesGruppen og KFI, mens Foodservice Danmark skulle være på vej til et nyt ejerskab her i sommer.

Pisiffik voksede i 2015 med knap 5 pct. til en omsætning på 1,0 mia. kr., mens væksten i Foodservice Danmark lå endnu højere med en fremgang på godt 9 pct. fra 4,3 mia. kr. til 4,7 mia. kr.

Detailvækst på 2 pct.

De to frasalg sker som et led i en overordnet strategisk beslutning om at satse benhårdt på detail i Danmark.

Væksten i Dagrofas i alt 144 detailbutikker i Kiwi, Meny og Spar var imidlertid mere begrænset sidste år med en omsætning på 4,7 mia. kr. mod 4,6 mia. i 2014, svarende til ca. to pct.

Ifølge årsrapporten havde Dagrofa dog også flere butikker i 2014, men set i lyset af de mange kræfter, som er blevet lagt i fornyelsen af kæderne Meny og Kiwi, må udviklingen alligevel være skuffende.

Koncernen nåede som helhed ikke i mål med sin vækstdagsorden sidste år, men omsætningen på 19,6 mia. kr. var kun marginalt under 2014.

Det samme gælder for Dagrofa Logistik, det tidligere SuperGros, der mistede 0,5 pct. af omsætningen og landede på 14,0 mia. kr. - lige nok til at forhindre konkurrenten Reitan Distribution i at gå forbi som købmandssektorens største grossist.

Sidste år skrumpede afstanden mellem salget i Dagrofas og Rema 1000s grossistvirksomheder ind til kun 255 mio. kr.

Overskud til salg

I modsætning til den overordnede koncern er Dagrofa Logistik imidlertid stadig leveringsdygtig, hvad angår overskud. I 2015 med et driftsresultat på 89 mio. kr. mod 110 mio. kr. i 2014 og en bundlinje på 62 mio. kr. - mod 81 mio. kr. sidste år.

Årets resultat bliver imidlertid overgået med klar margin af salgsklare Foodservice Danmark, der forbedrede sig til 101 mio. kr.

Det tredje traditionelt overskudsgivende ben i Dagrofa er netop frasolgte Pisiffik, som der ikke foreligger offentligt tilgængelige resultat-tal for.

 

Opdateret 10. nov 2020