Dagrofa sælger foodservice og Pisiffik
I en overraskende manøvre rendyrker Dagrofa-koncernen nu sin forretning med en 100 pct. satsning på detail.
Den grønlandske detailkæde Pisiffik er fra nytår solgt til Dagrofas to rigeste ejere, NorgesGruppen og KFI, og nu er Dagrofa på jagt efter en ny ejer til et andet ben, Foodservice Danmark.
- Vi er fast besluttet på at vinde i detail. Så nu skruer vi op for blusset og stiller fuldstændig skarpt på vores kæder og justerer og investerer, hvor det er nødvendigt, for at vinde markedet, siger Per Thau, som er koncernchef i Dagrofa i en pressemeddelelse.
Pengene fra frasalget af de to overskudsgivende forretningsområder kommer til at gå direkte til detail-forretningen. Samtidig skal Dagrofa nemlig "investere kraftigt i detail både her og nu og på længere sigt".
Det er især butikskoncepter, nye butikker og moderniseringer, der skal investeres i, og så vil Dagrofa styrke baglandet på bl.a. indkøb, IT og HR.
For første gang længe melder Dagrofa om vækst i år, først og fremmest genereret af de to norsk inspirerede detailkæder Kiwi og Meny.
- Hele organisationen skal nu spores 100 procent ind på detail, og det kan betyde nogle ændringer for at få det optimale fokus. Helt præcist hvad det kommer til at indeholde, arbejder vi videre med nu. Den nye strategi er trods alt en beslutning, vi lige har vedtaget i bestyrelsen, siger Per Thau.
Grossistvirksomheden SuperGros skifter samtidig navn til Dagrofa Logistik.
På foto: Dagrofas koncernchef Per Thau
Arkivfoto: Mikael Hjuler