Dagrofa omstrukturerer og samler afdelinger

Dagrofa 11. sep 2018 -
This describes the image
Første opgave for den nye koncernkvalitetsafdeling er at strømline styringen af frugt og grønt, oplyser koncernkvalitetschef Karin Frøidt. Arkivfoto: Morten Holmboe

Kvalitetsafdelingerne i alle Dagrofa-koncernens led bliver fra næste måned slået sammen i Dagrofa Kvalitet.

Det betyder, at kvalitetskontrollen i både Dagrofa Logistik, detailkæderne og nu også engrosvirksomheden Foodservice Danmark fremover styres af koncernkvalitetschef Karin Frøidt.

- Det giver selvfølgelig rigtig god mening at have den faglige kompetencesamling, så vi får sparring med hinanden og kan udnytte synergier og kan arbejde mere strategisk med kvalitetsområdet, fordi vi ikke sidder hvert vores sted og arbejder med det. Det glæder vi os rigtig meget til, siger Karin Frøidt, som siden marts 2017 har haft ansvar for kvalitetsindsatsen i Dagrofa logistik, kategori, private label, kæder og detailbutikker.

Hidtil har Foodservice Danmarks kvalitetsafdeling arbejdet separat fra de øvrige i Dagrofa.

- Foodservice Danmark har kørt mere særskilt, og der har været lidt frem og tilbage, om det skulle være en intern eller særskilt del, og om det skulle sælges eller ej. Nu vil vi gerne – ikke kun på kvalitet, men i det hele taget – samle os mere og skabe nogle fælles synergier, uddyber Karin Frøidt.

Dagrofas koncernkvalitetschef understreger, at der ikke er tale om en spareøvelse, men en ”optimeringsøvelse”.

Der bliver hverken skåret ned eller hyret flere til den nye kvalitetsafdeling.

Der er dog nogle, som får nye jobbeskrivelser eller fysisk anden placering.

Videndeling i hele koncernen

For Karin Frøidt er det vigtigt, at den nye kvalitetsafdeling ikke kommer til at bestå af en masse skrivebordsarbejde fra hovedsædet i Ringsted, men at kvalitetsmedarbejderne kommer ud, hvor opgaverne er.

Og ikke mindst hjælper hinanden til at blive dygtigere.

- Vi kan helt sikkert lære noget begge veje. Det er også et spørgsmål om at finde best practice på tværs af de forskellige steder og finde de rette løsninger, siger hun.

Hun giver som eksempel opskæring og tilvirkning af kød i detailvirksomhederne, som f.eks Kødgrossisten kan lære noget af, og hvad kæderne kan bruge af egenkontrol og kvalitetsstyring fra den centrale kødproduktion.

Selv om kvalitetsafdelingerne officielt først samles 1. oktober, er Karin Frøidt og hendes 18 kvalitetsmedarbejdere allerede så småt gået i gang.

Første skridt er styring af frugt og grønt-kvaliteten, som skal strømlines mellem terminalerne i Vejle og Ishøj.

Desuden skal inspektørerne lære hinandens områder at kende, så de kan trække på hinandens kræfter og udnytte dem på tværs af koncernen.

- I organisationen er der en rigtig stor glæde ved dette her og store forventninger til, at det vil højne både kvalitetsniveauet og fleksibiliteten i, at vi kan løse de problemer, der opstår, næsten uanset hvor de opstår, siger Karin Frøidt.

Opdateret 10. nov 2020