Regnskab: Dagrofa leverer sit første overskud i ni år
-
Omsætningen i dagligvarekoncernen, der står bag Meny, Spar og Min Købmand, stiger til knap 18 mia.
Siden 2013 har dagligvarekoncernen Dagrofa hvert år måtte trækkes med røde tal på bundlinjen. Senest i 2020-regnskabet leverede koncernen et resultat på minus 96 mio. kr.
Men nu ser det anderledes ud.
Efter tre års fokuseret arbejde med strategien ”StærkereSammen” har dagligvarekoncernen nået målet om at give overskud i 2021. Det lander på 57 mio. kr., fortæller Dagrofa i en pressemeddelelse.
Omsætningen er steget fra 17,5 mia. kr. i 2020 til 17,9 mia. kr. i 2021. Driftsresultatet stiger fra 236 mio. kr. til 368 mio. kr.
- Vi har nået en vigtig milepæl og kan glæde os over, at Dagrofa igen er en overskudsgivende forretning. Vi har vundet markedsandele i detail, øget butiksnettet og markant forbedret rammevilkårene for vores købmænd. Det har vi opnået på trods af, at Dagrofa Foodservice i høj grad har været påvirket af covid-19 restriktioner. Men selvom Dagrofa Foodservice har været udfordret, har vi fortsat arbejdet med også at styrke den del af forretningen, siger Dagrofas koncernchef, Tomas Pietrangeli.
Han blev ansat som administrerende direktør i august 2018 efter fire år i topstillinger hos mejerigiganten Arla. 49-årige Tomas Pietrangeli afløste Per Thau, der ufrivilligt forlod koncernen et halvt år tidligere.
Dagrofa står bag i alt godt 500 butikker i Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb, og langt de fleste er ejet af selvstændige købmænd. Dertil kommer grossisten Dagrofa Logistik og foodservicevirksomheden Dagrofa Foodservice.
Ny strategi
Dagrofa har for nylig lanceret en ny strategi, der er offensiv – ”FremgangSammen”, hedder den.
- Vi har med en stærk indsats på tværs af Dagrofa nået målet om at få sorte tal på bundlinjen. Nu er vi klar til at være mere offensive, og jeg tror på, at vi med #StærkereSammen har skabt fundamentet for en sund og bæredygtig forretning, siger Tomas Pietrangeli.
Med den nye strategi vil Dagrofa investere 1,1 mia. kr. i mere digitalisering, styrkelse af butiksnettet og udvalgte kategoripositioner. Koncernen vil i den nye strategiperiode fokusere på at differentiere kundeoplevelsen, både fysisk og digitalt, tilbyde et innovativt og spændende sortiment og satse endnu mere på markedets højeste madfaglighed, inspiration og lokal tilstedeværelse.
- Vores mål er et rentabelt Dagrofa fremadrettet. I løbet af de sidste tre år har vi blandt andet øget butiksindtjeningen, moderniseret og effektiviseret forretningen, samt vundet nye kunder og markedsandele. Det betyder, at vi i 2022 startede vores nye strategi #FremgangSammen ud fra et stærkt ståsted, og med en hel koncern af dygtige medarbejdere, står vi et godt sted, siger Tomas Pietrangeli.
2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
|
Omsætning |
17,9 mia. kr. |
17,5 mia. kr. |
17,1 mia. kr. |
17,4 mia. kr. |
Driftsresultat (EBITDA) |
368 mio. kr. |
236 mio. kr. |
200 mio. kr. |
113 mio. kr. |
Årets resultat |
57 mio. kr. |
-96 mio. kr. |
-122 mio. kr. |
-593 mio. kr. |
Årsregnskabet for 2021 bliver godkendt den 21. april 2022.
Dagrofas ejere:
NorgesGruppen 49 pct.
KFI Erhvervsdrivende Fond 42 pct.
Købmænd i Dagrofas kæder 8 pct.