Dagrofa-købmænd skal sætte skub på indtjeningen
I sin nyligt præsenterede strategi for Dagrofa de næste tre år har den nytiltrådte topchef, Tomas Pietrangeli, fokuseret på to spor.
Det ene er bedre samarbejde på tværs af koncernens tre ben, logistik, foodservice og detail. Det andet handler om samarbejde købmændene imellem og mellem købmændene og Dagrofa.
- Der er et uforløst potentiale, men hvis vi bliver bedre til at gå i takt og rykker sammen i bussen, er der muligheder for blandt andet at styrke økonomien. Vi vil samle Dagrofa – ikke nødvendigvis organisatorisk, men mentalt og kulturelt, siger Tomas Pietrangeli.
Den nye strategi, med titlen ”Stærkere Sammen”, har som eksplicit punkt at forbedre indtjeningen i butiksnettet. Det gælder ikke kun Dagrofas egne butikker, men især de selvstændige købmænds.
- Der er en række løftestænger til at gøre det. En af dem er at kigge på, hvad de bedste gør, f.eks. i forhold til økologi, svind eller lønprocent, og se, hvad vi andre kan lære af det. Vores filosofi er, at alle butikker kan optimere og lære af hinanden, siger han.
Læs også: Dagrofa-topchef: Ny strategi handler ikke om vækst
Købmænd sætter kursen
Den nye topchef sætter handling bag ordene ”stærkere sammen”. I starten af det nye år inviterer Dagrofa til fem workshops om blandt andet øgning af varegennemstrømning og butiksavancen.
Her kan købmændene komme med input og feedback, så der bliver valgt en løsning, der er til gavn for begge parter; hensigten er også at øge købmændenes indkøb gennem Dagrofas lagre.
- Det vigtige i vores strategi er at forbedre købmændenes indtjening, og workshopperne giver købmændene mulighed for at spille ind i strategien. Det er vigtigt, at vi skaber en fælles proces, så vi får forankret sammenholdet i Dagrofa og hos købmændene, fortæller Tomas Pietrangeli.
Gensidig afhængighed
Selv om det nye motto nemt kan komme til at lyde som en kliche, som både interesseorganisationer, fagforeninger og myndigheder bruger i flæng, understreger Dagrofa-chefen, at det er fundamentet for Dagrofas udvikling fremover.
- Der er et meget stærkt gensidigt afhængighedsforhold mellem Dagrofa og købmændene. Uden købmændene er der ingen Dagrofa, og omvendt er det svært at være købmand i dag, hvis der ikke er noget Dagrofa. Vi kan ikke kun optimere den ene ende af ligningen og tro, at vi kan lykkes. Grundpræmissen er, at vi skal styrke hinanden, siger han og tilføjer:
- Det virker næsten banalt, men det er vigtigt for mig at sige, at vi er afhængige af hinanden. Og hvis man køber den præmis, er der også et rigtig godt udgangspunkt for, at vi rykker sammen i robåden og flytter os sammen uden interne kampe. Der er andre, vi skal kæmpe imod.
Læs også: Ny topchef svinger sparekniven for 100 mio. kr.
Købmænd tager markedsandele
Den nye strategi handler mere om konsolidering end om vækst, men det positive momentum i Dagrofas kæder skal holdes i gang, selv om fokus er på at genetablere fundamentet og forbedre indtjeningen i såvel kæderne som koncernen generelt.
- Det er ikke sådan, at vi ikke åbner butikker, men det er ikke det, der er dagsordenen. Vi åbner butikker, men vi kommer ikke til at melde store udrulninger af vores butiksnet ud, understreger koncernchefen.
Han henviser i stedet til et stærkere koncept for Meny som grunden til, at kæden i øjeblikket tager markedsandele og vokser økonomisk.
Styrket rolle i lokalsamfundet
En ændret opfattelse af dagligvarebutikkens betydning for samfundet giver for de øvrige kæders vedkommende en fornyet eksistensberettigelse, vurderer Tomas Pietrangeli.
- Tiden er ved at vende for den lokale forankring i Spar, Min Købmand og LetKøb. I en lang periode har den strukturelle udvikling været imod os, men vi oplever et positivt momentum. Vi vinder markedsandele, og der kommer flere borgerfinansierede projekter. Butikkens rolle i lokalsamfundet er kommet op på radaren på en helt anden måde end for fem år siden, siger han.
Derfor vil omsætningsvæksten de kommende år blive drevet af markedsudviklingen og købmændenes egen indsats, mens Dagrofa-koncernen lægger sig i selen for at få plus på bundlinjen i 2021.
Læs også: Omstrukturering i Foodservice Danmark koster direktør jobbet