Dagrofa i kamp for overskud

Dagrofa 7. jun 2018 -
This describes the image
|| Dagrofas bestyrelsesformand og fungerende koncernchef Jesper Lok. Foto: Henrik Frydkjær |Dagrofas bestyrelsesformand Jesper Lok. Arkivfoto: Henrik Frydkjær|Fungerende koncernchef Jesper Lok er fortrøstningsfuld i forhold til Dagrofas fremtid trods store
Skrevet af: Søren Tougaard

Det er efterhånden seks regnskaber siden, Dagrofa sidst har præsenteret et overskud.

I 2012 var resultatet efter skat et beskedent plus på 34 mio. kr. Siden har Dagrofa-koncernen tabt næsten 2 mia. kr.

Trods rækken af alt andet end prangende resultater, mener Dagrofas fungerende koncernchef Jesper Lok, der er lys forude.

- Vi sætter alle sejl til i øjeblikket for, at når vi går ind i 2020, så gør vi det på en sund platform, som gerne skulle lave penge. Om der så kommer sorte tal på bundlinjen lige præcis i kalenderåret 2019, det skal jeg ikke spå om, siger Jesper Lok i sit første længere interview, siden han tiltrådte jobbet som Dagrofas øverste ansvarlige i februar i år.

Venter vækst på 2 pct.

To af Dagrofas lyspunkter har været kæderne Meny og Spar, som ifølge koncernen begge har oplevet fremgang i 2017.

På den baggrund forventer Dagrofa blandt andet en omsætningsfremgang på 2 pct. i 2018, hvor koncernen igen ventes at komme ud med et underskud.

- Det er ikke et udtryk for en aggressiv vækststrategi, men vi føler faktisk, at begge kædeformater og foodservice-divisionen ligger fornuftigt. Dagligvaremarkedet er jo ikke et aggressivt vækstsegment. Derfor er vores fokus også i høj grad at optimere forretningen og tjene penge på vores positioner i markedet, siger han.

En af de positioner, hvor der skal tjenes flere penge, er i problembarnet Foodservice Danmark, hvor overskuddet er dalet siden rekordresultatet på 111 mio. kr. i 2015.

Endnu foreligger der ikke regnskab for Foodservice Danmark, der over de seneste to år haft fire forskellige direktører.

Uroen omkring selskabet kædes også sammen med fyringen af Dagrofas koncernchef Per Thau tilbage i februar i år.

2017 bød på en yderst beskeden vækst på 2 pct. i foodservice-forretningen, mens væksten i markedet til sammenligning er ca. 8 pct.

- Vi skal på catering-delen mindst levere markedsvæksten, siger Jesper Lok.

Opdateret 10. nov 2020