Dagrofa har store foodservice-ambitioner
For kun to år siden kunne Foodservice Danmark præsentere sit bedste resultat nogensinde med en bundlinje i 2015-regnskabet på 111 mio. kr. efter en vækst på 8 pct.
Siden er selskabets rolle som Dagrofas guldæg blevet vekslet til ikke så lidt af et problembarn for koncernen, og det har resulteret i en usædvanlig høj takt i udskiftningerne i toppen af virksomheden.
Men efter den seneste rokade - adm. direktør Christian Storringgaards afgang efter kun godt et år på posten og Claus Juel-Jensens entre som midlertidig topchef - bør der blive mere ro på, lyder det fra Jesper Lok, bestyrelsesformand og midlertidig koncernchef i Dagrofa.
- Nu går vi ud og finder den næste chef for Foodservice Danmark, og så arbejder holdet videre med de opgaver, vi har, med Claus Juel-Jensen ved rorpinden. Vi er glade for det hold, vi har nu, siger han.
Læs også Tidligere Netto-topchef gør comeback i Dagrofa
Fra turbulens til ny vækst
I 2016 faldt omsætningen i virksomheden fra 4,5 mia. kr. - mod 4,7 mia. kr. i rekordåret 2015 - og der blev skåret en pæn bid af bundlinjen, der landede på 66 mio. kr.
Sidste år voksede omsætningen igen, mens resultatet ikke fulgte med. Det varer en måneds tid, før tallene kommer ud, men ifølge Jesper Lok er der dog stadig tale om et overskud, selv om det langt fra er tilfredsstillende.
Han medgiver, at betingelserne for at præstere ikke har været de bedste i Foodservice Danmark, der først i var sat til salg i en periode, da Dagrofa satsede rent på detail. Siden blev der givet kontraordre, og så skulle foodservicevirksomheden alligevel ikke sælges.
- Det er klart, at når man har mange forskellige - og skiftende - prioriteter, så kan der gå noget energi fra, og det kan påvirke indtjeningen. Det har vi nu også haft forståelse for, i hvert fald i de perioder. Men vi er nu i en situation, hvor vi ser foodservice som en integreret del af Dagrofa-koncernen, og derfor er vores fokus på at lykkes med den opgave og med at få forløst det potentiale, der er i den forretning, siger Jesper Lok.
Han vil slet ikke afvise, at Foodservice-benet med tiden kan vokse til en størrelse, hvor det fylder lige så meget som Dagrofas detailben.
- Hvis man ser på markedsudviklingen, så kunne det meget vel komme til at ske hen over de kommende år, at vi fik to mere eller mindre lige store ben at gå på. Så ja, vi ser bestemt et stort potentiale i Foodservice, siger Jesper Lok.
I 2016 stod foodservice for 24 pct. af Dagrofas samlede omsætning, men den andel er allerede vokset pænt efter lukningen af discountkæden Kiwi sidste år.
Svensk-norsk i bestyrelsen
Sidst i april kommer der nu også to nye profiler ind i Foodservice Danmarks bestyrelse. Det er Tore Bekken, adm. direktør i den største Dagrofa-ejer Norgesgruppens logistikselskab Asko, og Håkan Åkerström, som er koncernchef i den svenske foodservice-markedsleder Martin & Servera.
- Det er rigtigt positivt, at vi får to så store kapaciteter med i bestyrelsen. Så har vi en god bestyrelse med stor brancheindsigt til også at bistå ledelsen i hverdagen, siger Jesper Lok.